TY - JOUR ID - 27027 TI - دغدغة قصه‌گو: هاثورن و هنر داستان‌سرایی JO - پژوهش ادبیات معاصر جهان JA - JOR LA - fa SN - 2588-4131 AU - رامین, زهره AU - سهی, بهزاد قادری AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 13 IS - 45 SP - EP - KW - ادبیات آمریکا KW - خودآگاهی KW - داستان سرایی KW - صورت‌گری KW - فردگرایی KW - هاثورن DO - N2 - این نوشتار به شیوة داستان‌سرایی ناثانیل هاثورن، به عنوان نقطة عطف تاریخ ادبیات آمریکا، می‌پردازد. یکی از پیامدهای انقلاب آمریکا بی‌بند و باری و ترک پایبندی به ارزش‌های خشکه مقدسان بود. کمی بعدتر رومانتیسیسم این شکاف را با ستایش فردیت نویسنده و نقش او درایجاد یک شخصیت نوین آمریکایی ژرف‌تر کرد. با درنظرگرفتن این حقیقت که هاثورن در چنین وضعیتی می‌نوشت، انتقال چنین مفاهیم مذهبی وسیاسی را به درون قلمرو داستان هاثورن می‌دید و تلاش می‌کرد پیش زمینه‌های خشک پیشین را بشکند و آنها را با شیوه‌ای که ابایی از محدود کردن معنی و دلایل وقایع ندارد، جایگزین کند تا، بدین ترتیب، از منظری متفاوت به دنیا و ساکنانش نظر بیفکند. این مقاله هاثورن را نویسنده‌ای آگاه نسبت به هنر خویش معرفی می‌کند، برای اثبات این سخن به بخش‌هایی از وقایع داستان اشاره می‌شود که هنرمند از خود ردپا بر جای می‌گذارد. همچنین، این گفتار با تأکید بر بخش‌های متفاوت داستان‌های وی و همچنین با تأکید بر زنجیرة وقایع، بر این نکته انگشت می‌گذارد که هاثورن راه را برای تفاسیر متفاوت از متن‌های خویش باز می‌گذارد، کاری که به صورت نمادین تلاشی است برای رهایی از قید و بندهای دست و پا گیر جامعه‌اش. UR - https://jor.ut.ac.ir/article_27027.html L1 - https://jor.ut.ac.ir/article_27027_2b7c02148f12ae8d067a9c4997fe0ae6.pdf ER -