TY - JOUR ID - 12488 TI - نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی JO - پژوهش ادبیات معاصر جهان JA - JOR LA - fa SN - 2588-4131 AU - گشمردی, محمودرضا AD - Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 10 IS - 28 SP - EP - KW - حافظه KW - حافظه بلندمدت KW - حافظه کاری KW - حافظه کوتاه مدت KW - حافظه معنایی KW - زبان خارجی KW - فراخنای حافظه KW - یادگیری DO - N2 - فلاسفه جزء اولین کسانی بودند که به حافظه توجه نمودند و سعی در کشف ویژگی ها و ارائه مفهومی روشن از آن داشتند. نگاه فلسفی صرف‘ پاسخگوی سایر سؤالات بشر در خصوص توانایی های حافظه در امور مختلف نبود. از این رو‘ روانشناسی با هدف بررسی دنیای ذهنی انسان ازدرون فلسفه زاده شد و تلاش کرد تا جایگاه حافظه را در فرایند یادگیری‘ بررسی و تبیین کند. بسیاری از شناخت علمی انسان از حافظة خود‘ مبتنی بر یافته های یک قرن و نیم پیش است. در دهه های اخیر ‘ بعداز گذر از مکتب رفتارگرایی و پیدایش مکتب شناخت گرایی‘ تحول عظیمی در شناخت انسان از عملکرد حافظه به هنگام یادگیری ایجاد شد. در پی تحقیقات فراوان‘ بخش های مختلف مغز و حافظه ‘ مانند حافظة کوتا مدت‘ حافظة کاری‘ حافظة بلند مدت‘ حافظة معنایی که ارتباط تنگاتنگی با فرایند یادگیری زبان خارجی دارند‘ شناسایی شدند. در این مقاله‘ نقش حافظه درفرایند یادگیری زبان خارجی بررسی می شود. UR - https://jor.ut.ac.ir/article_12488.html L1 - https://jor.ut.ac.ir/article_12488_31bfaeffa2a8aaf9739c512678658683.pdf ER -