TY - JOUR ID - 12248 TI - استفاده نویسندگان بومی ایرانی و انگلیسی از فراگفتمان متنی در مقالات آموزش زبان انگلیسی JO - پژوهش ادبیات معاصر جهان JA - JOR LA - fa SN - 2588-4131 AU - علوى, سید محمد AU - زاده, اسماعیل عبدالله AD - Y1 - 2003 PY - 2003 VL - 8 IS - 15 SP - EP - KW - فراگفتمان متی KW - نمادهای اجرایی KW - نمادهای توضیحی KW - نماد های ربطی DO - N2 - مطالعه حاضر درصدد بررسی میزان و نحوهء به کارگیری فراگفتمان متنی در مقالات تحقیقی، در زمینة آموزش زبان انگلیسی است که توسط نویسندگان ایرانی و انگلیسی به زبان انگلیسی نوشته شده اند. بدین منظور مقدمه های 73 مقاله تحقیقی، که 37 مورد آن توسط محققان ایرانی و 36 مورد آن توسط محققان انگلیسی به زبان انگلیسی در زمینهء آموزش زبان انگلیسی نوشته شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل نقش- متنی نشان داد که تفاوت آماری معناداری میان نویسندگان انگلیسی و ایرانی در زمینة آموزش زبان انگلیسی در میزان استفاده از نمادهای اجرایی وجود دارد، اما این تفاوت شامل نماد های ربطی و نمادهای توضیحی نمی شود. افزون براین، هر دو گروه از نویسندگان، توالی مشابهی از این نمادهای متنی را بکار می گیرند، بدین معنا که آن ها تمایل به استفادهء بیشتری از نمادهای ربطی، نسبت به نمادهای توضیحی و نسبت به نمادهای اجرایی دارند. نتایج این تحقیق می تواند درتدریج مهارت های نوشاری، نگارش و ترجمه موثر باشد. UR - https://jor.ut.ac.ir/article_12248.html L1 - https://jor.ut.ac.ir/article_12248_6f6c8f412c3abd7709b411964d5462ce.pdf ER -