TY - JOUR ID - 12188 TI - پایایی و روایی خودارزیابی و تأثیر توانش زبانی، جنسیت و پیش آگاهی از ابزار سنجش عینی JO - پژوهش ادبیات معاصر جهان JA - JOR LA - fa SN - 2588-4131 AU - فراهانى, داود برزآبادى AD - Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 10 IS - 24 SP - EP - KW - آگاهی از آزمون KW - پایایی KW - توانش زبانی KW - خو د ارزیابی KW - راهبرد فر اشنا ختی KW - روا یی KW - سنجش عینی DO - N2 - این تحقیق با توجه به اهمیت راهبرد فراشناختی در ایجاد زبان آموزان خوداتکا که از مساثل مطروحه در بحث های جدید آموزش زبان انگلیسی است، در جهت بررسی روایی و پایایی خودارزیابی و تأثیر توانش زبان، جنسیت و پیش آگاهی از سنجش عینی صورت گرفت. در این تحقیق از دو گروه متفاوت آزمودنی استفاده گردید. کلیهء آزمودنی ها، توان خود را در زمینه های مهارت شنیداری، ساختار زبان و مهارت خواندن برحسب درصد خودارزیابی کردند و سپس نتایج خودارزیابی ها و نتایج حاصله از آزمون تافل تجزیه و تحلیل آماری شد. نتایج حاصله نشان داد که خودارزیابی از نظر پایایی و روایی قابل قبول است و باید از اهمیت بالایی در آموزش و ارزشیابی برخوردار باشد. ضمنأ نتایج نشان داد که توانش زبانی و جنسیت از نظر آماری تأثیری قابل تأمل در روایی ر پایایی خودارزیابی ندارند. ولی پیش آگاهی از آزمونی که به منظور تطابق خود ارزیابی ها با نمرات عینی استفاده می شرد، تأئیر قابل توجهی در روایی خودارزیابی دارد. UR - https://jor.ut.ac.ir/article_12188.html L1 - https://jor.ut.ac.ir/article_12188_5c96946d35882f4c167cbcbcf6b50c1c.pdf ER -