دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
آرمانگرایی در بنبست: نگاهی به نمایشنامة فراوانی اثر دیوید هِر
FA
حسین
پیرنجمالدین
pirnajmuddin@fgn.ut.ac.ir
این گفتار به بررسی مضمون اصلی (تقابل میان آرمانخواهی و جامعهای منحط) و نیز اهمیت نمایشنامة فراوانی (1978) اثر دیوید هِر، نمایشنامهنویس معاصر انگلیسی میپردازد. فراوانی، روایتی است فردی در بافتی تاریخی. روح سرکش شخصیت محوری این اثر نمودار شور تحولخواهی و آرمانگرایی دهة 1960 است که انبوه نمایشنامهنویسان جوان آن زمان نیز، ازجمله دیوید هر، دستخوش آن بودند. تلخکامی این آرمانخواه در مواجهه با انحطاط روزافزون بریتانیای پس از جنگ جهانی دوم (در دوران رونق و «فراوانی») نقدی است کوبنده بر جامعهای اخلاقزدوده و سترون که بذر آرمانگرایی در آن بخت روییدن ندارد. نگارنده میکوشد جایگاه این نمایشنامه را در مجموعه آثار هِر و همچنین درامنویسی معاصر انگلیسی بررسی کند. در این مقاله تأکید میشود که اثر مورد بحث را باید نقطة عطفی (هم از حیث مضمونپردازی و هم از حیث سبکی) در کارهای نویسندهای شمرد که سیر تطّور مضامین و رویکردهای آثارش (فاصله گرفتن از رادیکالیسم و میل به لیبرالیسم و محافظهکاری) و نیز زندگی حرفهایاش (گذار از «حاشیه» به «مرکز» درامنویسی انگلیسی) نمودگار و نمایهای است از یکی از مهمترین الگوها و روندها در درامنویسی انگلیسی بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون.
آرمانگرایی,انحطاط,درام انگلیسی معاصر,دیوید هِر,فراوانی
https://jor.ut.ac.ir/article_19119.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19119_b3230bdf35b1eef1276c536e4b81ee3c.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
گسترش واژگانی و ساختاری زبان نوشتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی
FA
نادر
جهانگیری
41379429
علی
افخمی
afkhamia@yahoo.com
فهیمه
کوچکزاده
62142923
مقالة حاضر دربارة بررسی تأثیر متغیر طبقة اجتماعی در گسترش واژگانی و ساختاری زبان نوشتاریدانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد است. در این مقاله، در چارچوب نظریة بازیل برنشتاین که به بررسی تأثیر متغیر طبقة اجتماعی بر روی گونة زبانی دانشآموزان مقطع ابتدایی و کاربرد تعدادی از مقولههای دستوری شامل: تعداد واژه، اسم،... میپردازد، پرداخته شد تا به سؤالات تحقیق پاسخ داده شود. برنشتاین (1975) در نظریة خود دوگونة زبانی محدود و گسترده را که متأثر از ساختارهای اجتماعی متفاوتند مطرح میکند و به مفهومکنترل اجتماعی، نقش انواع خانواده، توزیع طبقاتی متغیر توالیهای پایانی، توالیهای خود محور و جامعهمحور در کاربرد دو گونة زبانی محدود و گسترده اشاره میکند. نتیجه به دست آمده از مقالة حاضر نشان میدهد که تفاوتهای طبقاتی و ساختارهای اجتماعی میتوانند به عنوان عاملی مهم برای تمایز نوع گونة زبانی و در نهایت میزان مهارت دانشآموزان مقطع ابتدایی در به کارگیری زبان باشد.
توالیهای پایانی,توالیهای جامعهمحور و خودمحور,طبقة اجتماعی,کنترل,گونة زبانی گسترده و محدود
https://jor.ut.ac.ir/article_19120.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19120_eaaf027c9b43cadae5535a8c2321cd6d.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
چگونگی بیان مفهوم «التزام» در زبانهای روسی و فارسی
FA
امیر
حسینی
97918121
وجه، یکی از مقولههای گرامری فعل است که عموماً، در سه معنای اخباری، امری و التزامی، توجه زبانشناسان روسی و فارسی را برانگیخته است. ابزارهای زبانی برای بیان این مفاهیم، در زبان روسی و فارسی متفاوتاند. برای بیان وجه التزامی، در هر دو زبان، که بر قضیهای غیر واقعی دلالت دارد، و تنها احتمال وقوع آن در گذشته و یا آینده میرفته و یا میرود، نه تنها فعل، بلکه عوامل زبانی متعدد دیگر تأثیر گذارند. هدف از این پژوهش، مطالعه و مقایسة ابزار زبانی بیان وجه التزامی و بررسی ساختارهای نحوی است، که در بیان این مفهوم، در زبان های روسی و فارسی کاربری دارند، و نیز یافتن وجوه تفاوت و تشابه زبانی آن است. از آنجا که، برای بیان وجه التزامی، در زبان فارسی، ابزارهای گرامری بیشتری دخالت دارند، بنا براین، معانی گرامری زمان و شخص در فعل جملة مورد نظر فارسی، دقیقاً مشخص است، در صورتی که، معانی مذکور، در وجه التزامی افعال زبان روسی، به دلیل نبود ابزار گرامری لازم، وجود ندارد.
ابزار گرامری,زبان روسی,زبان فارسی,معنای گرامری,وجه التزامی
https://jor.ut.ac.ir/article_19121.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19121_542e22f078b6edf8fce47e71a5b7fc0c.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
سیر تحول ساختاری قصه در سفری از شرق به غرب و مطالعة میدانی آن به روش پروپ
FA
ایلمیرا
دادور
36956486
سمانه رودبار
محمدی
48967445
از دیر باز قصهها که به صورت سنت شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافتهاند، بیانگر جهانبینیها، نظامهای اجرایی و اجتماعی بودهاند که در گذر از زبانها، قرنها، قارهها و پیروی از فرهنگهای گوناگون دچار تغییراتی شدهاند. با جمعآوری قصهها از نقاط مختلف دنیا، از اقوامی با زبانها و آداب و رسوم متفاوت، متوجه شباهتهایی میان آنها میشویم، بدینگونه که نه تنها تار و پود آنها یکی است، بلکه جایگاه عناصر داستانی نیز در همگی آنها یکسان است. این شباهتها بیشتر اقوامی را در بر میگیرد که زبان آنها متعلق به خانوادة زبان هندو اروپایی است و همگی از یک مبدأ حرکت خود را آغاز کردهاند. سفر کردن از خلال مکان و زمان برای جستجوی این قصهها و نیز دست یافتن به معانی آنها از دیدگاه ساختاری، موجی است که از قرن بیستم در گسترة علوم انسانی آغاز شد و رو به گسترش نهاد، هدف این مقاله را در بر میگیرد؛ بدین منظور روش کار پروپ، نخستین محقق در این زمینه مد نظر خواهد بود که بر روی چند قصه نمونه پیاده خواهد شد تا ببینیم آیا قصههای ایرانی نیز در چارچوب این روش میتوانند قرار گیرند.
ساختارگرایی,سفر,سنت شفاهی,شباهت,قصه,هند و اروپایی
https://jor.ut.ac.ir/article_19122.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19122_7c5d73dc73c674ea326dac43156fd871.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
جایگاه صرف در نظام دستوری زبان روسی
FA
سیدحسن
زهرایی
hzahraee@ut.ac.ir
واحدهای زبانی در ساختار زبان روسی، با قرار گرفتن در یک نظام مرتبهای، سطوح مختلفی از سلسله مراتب را تشکیل میدهند. این سطوح عبارتند از «سطح واج»، «سطح تکواژ»، «سطح واژه»، «سطح کلام». موضوع اصلی مطالعات علم صرف و علم نحو به ترتیب، سطح واژه و سطح کلاماند. در زبانشناسی روسی، این دو حوزة مطالعاتی از دیر باز به شکل سنتی دستور زبان نامیده میشوند. بررسی آثار و تحولات علمی و پژوهشی در زمینة علم صرف روسی، موجب میگردد تا بتوان چهار دورة مطالعات علم صرف روسی را، از عصر لامانوسوف تا به امروز از یکدیگر متمایز نمود. توجه به دو وجه صورت و معنای واژه، مهمترین مشخصة مطالعات صرفی در طول این چهار دوره به شمار میآید.
دستور زبان,نظام مرتبهای,واحدهای زبانی,وجه صورت,وجه معنا
https://jor.ut.ac.ir/article_19123.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19123_621704c053fd1710f02890098732a9e5.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
نقش جهتگیریهای انگیزشی در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
FA
راضیه
شیخالاسلامی
razieh_sheikholeslami@yahoo.com
محمد
خیر
32652647
در این پژوهش، ارتباط بین جهتگیریهای انگیزشی، شامل وضعیت بیانگیزشی، انگیزش بیرونی، درونی و یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی مورد بررسی قرار گرفته است. نمونة تحقیق شامل 199 دانشجوی دانشگاه شیراز بود. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به این منظور از تمامی کلاسهای انگلیسی عمومی دانشگاه شیراز، 7 کلاس به تصادف انتخاب و تمامی دانشجویان این کلاسها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اندازهگیری جهتگیریهای انگیزشی، از مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان (LLOS) استفاده شد و مجموع نمرات امتحان میان ترم و پایان ترم درس انگلیسی عمومی نیز به عنوان شاخص میزان یادگیری زبان انگلیسی منظور شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره، تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصله نشان داد که جهتگیری بیانگیزشی دارای ارتباط منفی و معنادار با نمرات انگلیسی عمومی است. دو جهتگیری انگیزشی بیرونی و درونی ارتباط معناداری را با یادگیری زبان انگلیسی نشان ندادند.
آموزش,انگیزش بیرونی,انگیزش درونی,تعلیم و تربیت,روانشناسی
https://jor.ut.ac.ir/article_19124.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19124_f88cf1e881b3bdfd13cda5918674b9d0.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
حافظ و منطق مکالمه رویکردی «باختینی» به اشعار حافظ شیرازی
FA
غریبرضا
غلامحسینزاده
a-gholamhosseinzadeh@yahoo.com
بیشک تحقیقات و پژوهشهای عظیمی در زمینة حافظ و اشعارش (حافظپژوهی) توسط شارحان و حافظپژوهان زیادی صورت گرفته که هر یک به نوبة خود تأثیر بهسزایی در تکریم مقام حافظ داشته که بهزعم خود توانستهاند خوانشی نو و برداشتی تازه از اشعارش ارائه دهند. به این اعتبار میتوان گفت که اشعار وی بهلحاظ ابعاد پیچیدة ذهنی او، بهدلیل درونمایههای پر رمزوراز و خوانشهای گوناگون بیشتر به منشوری هزارپهلو همانندند و دارای کیفیات و ویژگیهاییاند که قابلیت خوانشهای متعدد و امکان کاویدن از جوانب مختلف را میسر میسازند. در همین زمینه، این نوشتار پژوهشی است در گسترة نقد ادبی معاصر، در پرتو رویکرد منطق مکالمة میخاییل باختین تا برداشتی دیگر و خوانشی نو از فلسفة وجودی اشعار حافظ ارائه کند. با عنایت به این نکته نفس عمل از نحلهای مکالمهای برخوردار است که از یکسو مکالمه و گفتوشنودی است با خواجه حافظ از دریچة اشعار وی و بررسی آن در سطوح و جنبههای مختلف و ازسوی دیگر مکالمهای مابین جنبة تئوری منطق مکالمه و جنبة عملی آن میان شاعری پارسیگو و نظریة نقد ادبی معاصر.
انسانشناسی فلسفی,باختین,تکآوایی,چندآوایی,حافظ,رابطة من. غیر,منطق مکالمه
https://jor.ut.ac.ir/article_19125.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19125_d05ce005ad1e821e7896d6abdef760de.pdf
دانشگاه تهران
پژوهش ادبیات معاصر جهان
2588-4131
2588-7092
12
39
2007
09
23
بررسی ویژگیهای قهرمانان آثار آنتون چخوف و نقش طبابت و علوم پزشکی در شکلگیری افکار و دیدگاههای وی
FA
جاناله کریمی
مطهر
jkarimi3@ut.ac.ir
آنتون چخوف نویسندة شهیر قرن نوزده روسیه برخلاف نویسندگان بزرگی چون داستایفسکی و تالستوی که معمولاً در آثار خود قهرمانان خارقالعاده جامعة خود را توصیف کردند، زندگی روزمرة مردم اطراف خود را به تصویر کشیده است. حوادث و قهرمانان آثارش بسیار زنده و واقعیاند؛ همسانی فوقالعادهای بین آثار وی و زندگی واقعی وجود دارد که خواننده ادامة آنچه را که در آثارش وصف شدهاند، در دنیای اطراف خود احساس میکند و میبیند. تحصیل در دانشکدة پزشکی و ایدههای زاخارین، یکی از استادان برجستة دانشکدة پزشکی نقش مهمی در ویژگیهای هنری آثار او و شکلگیری افکارش داشت. پزشکان یکی از شخصیتهای مرکزی داستانها و نمایشنامههای اویند، چخوف ابعاد مختلف شخصیت پزشکان را بسیار استادانه و با روانشناسی ظریفی توصیف کرده است. در مقالة حاضر، ضمن بررسی برخی از شخصیتهای آثار چخوف، نشان داده شد که او تحت تأثیر افکار زاخارین در پزشکی، از ارائة راهحلهای کلی و الگوهای عمومی برای همة موارد و مسائل اجتناب میکرد و معتقد بود که گاهی اوقات قوانین و الگوهای کلی در موارد اتفاقی مصداق ندارند و نمیتوانند مفید باشند.
آثار ادبی,آنتون چخوف,تأثیر,جداگانه,طبابت,عقیدة عمومی
https://jor.ut.ac.ir/article_19126.html
https://jor.ut.ac.ir/article_19126_c8d41703defd73dceb1a60a74309a4ef.pdf