%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی بن‌مایة معناباختگی در «چشم به راه گودو» ساموئل بِکِت و نزار قبانی %J پژوهش ادبیات معاصر جهان %I دانشگاه تهران %Z 2588-4131 %A غیبی, عبدالاحد %A حاجی زاده, مهین %A مصطفی نژاد, علی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 27 %N 2 %P 954-973 %! بررسی تطبیقی بن‌مایة معناباختگی در «چشم به راه گودو» ساموئل بِکِت و نزار قبانی %K ادبیات تطبیقی %K معناباختگی %K چشم به راه گودو %K ساموئل بکت %K نزار قبانی %R 10.22059/jor.2020.300655.1972 %X نمایشنامه‌ی چشم‌ به‌راه گودو، الهام‌بخش آثار فراوانی در کشورهای مختلف شده است. از جمله، قصیده «در انتظار گودو»ی نزار قبانی شاعر معاصر سوری است که گویی این قصیده، ترجمه منظوم نمایشنامه ساموئل بکت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کشف نقاط شباهت و تفاوت و همگرایی بین این دو اثر، از طریق خوانش مقایسه‌ای بین روش این دو ادیب برای ارائه‌ی مفهوم بیهودگی انتظار و نیز عنصر معناباختگی انجام می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد ساموئل بِکِت بعد از جنگ جهانی دوم و استعمار کشورش ایرلند، و نزار قبانی بعد از جنگ اعراب و اسرائیل، اقدام به خلق اثر کردند. از مضمون اصلی و مشترک این دو اثر یعنی انتظار، به عنوان نکته‌ی منفی تعبیر می‌شود. بکت و قبانی در مذمت انتظار بیهوده و پوچ و معناباختگی، ملت خودشان را به دست‌کشیدن از این وضعیت و تلاش و اتحاد و ایجاد تغییر در زندگی خود تشویق کرده‌اند. %U https://jor.ut.ac.ir/article_89492_3a8e578fc2801224988ed6fa29626066.pdf