%0 Journal Article %T خوانش آمریکایی آفریقایی سفیدهای لورن هانسبری و بررسی مفاهیم دلالت و صدای دوگانه ی هنری لوییس گیتس %J پژوهش ادبیات معاصر جهان %I دانشگاه تهران %Z 2588-4131 %A اسدی امجد, فاضل %A حنیف, محسن %A رضایی, طاهره %A جلالی فراهانی, مریم %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 26 %N 1 %P 39-55 %! خوانش آمریکایی آفریقایی سفیدهای لورن هانسبری و بررسی مفاهیم دلالت و صدای دوگانه ی هنری لوییس گیتس %K هنری لوئیس گیتس %K ‌ دلالت %K ‌ لورن هانسبری %K صدای دوگانه %K سفیدها %R 10.22059/jor.2019.270875.1773 %X لورن‌ هانسبری نه‌‌تنها برای نمایش اشکال مختلف نقاب استعمار، بلکه برای تأکید بر بزرگداشت فرهنگ آفریقایی آمریکایی می‌نوشت. نمایشنامة «سفیدها»ی وی، با محوریت آفریقا و طرح پرسش‌هایی در زمینة بحث آزادی آفریقا خلق شده است. هانسبری در همگی آثارش ازجمله سفیدها، با حذف و انکار تاریخ و فرهنگ آفریقایی‌ها برای حفظ هژمونی اروپای غربی، آمریکا و نیزکلیشه‌سازی از نمایش افراد آفریقایی-‌آمریکایی‌های مخالف بود. هنری لوییس گیتس چهرة معاصر در پژوهش‌های آفریقایی‌آمریکایی‌ها، صدای دوگانه را دو بخش می‌داند، صدایی که هم به‌زبان فرهنگ غالب و هم به‌زبان فرهنگ مغلوب سخن می‌گوید؛ یکی از بهترین نمونه‌های صدای دوگانه همانا دلالت است. وی به‌‌باز تعریف مفهوم دلالتمندی سوسور می‌پردازد. این مقاله مفاهیم صدای دوگانه و دلالت گیتس را در سفیدها جستجو می‌کند و به‌توصیف کاربرد این شگرد، نیز معرفی این مفاهیم به‌کمک مثال‌های نمایشنامه می‌پردازد. وی به‌این نتیجه می‌رسد که به‌خاطر همین فرهنگ‌ها و صداهای آفریقایی-‌آمریکایی‌ست که منحصر‌به‌فرد شده است. %U https://jor.ut.ac.ir/article_81113_2110b1a9634b88734ea5533ba1207d4e.pdf