%0 Journal Article %T دست تاریک دست روشن بازنمودی از داستان‌نویسی غرب و سنت ایرانی-اسلامی %J پژوهش ادبیات معاصر جهان %I دانشگاه تهران %Z 2588-4131 %A منصوری, مجید %A کریمی, مرجان %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 25 %N 2 %P 635-664 %! دست تاریک دست روشن بازنمودی از داستان‌نویسی غرب و سنت ایرانی-اسلامی %K دست تاریک دست روشن %K زخم شمشیر %K دختر قاضی %K نماد %K تأثیرپذیری %R 10.22059/jor.2019.261551.1718 %X هوشنگ گنویسنده ای است با افکار پیچیده و در عین حال با لفظ پردازی‌های ساده که در پس این الفاظ صریح و قابل فهم، نمادهایی خاص و ناب، پنهان است که ذهن پژوهشگر با کشف آن‌ها به عظمت وسعت دید نویسنده پی می‌برد. از جمله داستان‌های قابل تأمل و نمادینِ او دست تاریک دست روشن است. در این داستان نویسنده با ژرف اندیشی یک نویسندۀ ایده‌آلیسم و با به کارگیری فنون نویسندگی غربی مانند زخم شمشیر بورخس و همچنین با استفاده از چارچوب داستان دختر قاضی از قاضی تنوخی، صاحب کتاب فرج بعد از شدت به صورت سمبلیک و راهبردی به بیان مفاهیم عمیق و تعیین کننده جامعۀ خویش می پردازد. در این جستار، تأثیر دو داستانِ دختر قاضی در کتاب فرج بعد از شدت و نیز زخم شمشیر از خورخه لوییز بورخس بر داستان دست تاریک دست روشن از هوشنگ گلشیری مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته شده است. %U https://jor.ut.ac.ir/article_80050_c6c063718429b6813f8256f504902ecf.pdf