%0 Journal Article %T پسامدرنیسم در فیلم کلوزآپ %J پژوهش ادبیات معاصر جهان %I دانشگاه تهران %Z 2588-4131 %A توسلی, سارا %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 20 %N 1 %P 23-39 %! پسامدرنیسم در فیلم کلوزآپ %K بینامتنیت %K پسامدرن %K فروپاشی روایت‏های اعظم %K کلوزآپ %K کیارستمی %R 10.22059/jor.2015.54213 %X این مقاله به بررسی عناصر پسامدرن در فیلم کلوزآپ، ساختة عباس کیارستمی می‏پردازد. استفاده از تمهیدهایی چون بینامتنیت، فروپاشی روایت‏های اعظم، آشکارسازی تصنع، مرگ اقتدار م‍‍‍ؤلف، اتصال کوتاه، دور باطل و پیوند دوگانه، فیلم را به اثری پسامدرن تبدیل کرده است. نویسنده از نظریه­های منتقدانی چون کریستوآ، برایان مک­هیل، بری لوییس، پتریشیا و دیوید لاج استفاده کرده است. فیلم، نوعی سینما دربارة سینماست و در فضایی بین فیلم داستانی و مستند اتفاق می‏افتد و به طرح پرسش‌هایی دربارة ماهیت واقعیت و بازنمایی می‏پردازد. به­عبارتی این فیلم، نمونه‏ای از درهم­آمیختن واقعیت و خیال در دنیای پسامدرن است و در آن، مرز میان زندگی و سینما، نه تنها برای مخاطب، بلکه برای شخصیت‏ها نیز از بین می‏رود. از دیگر ویژگی‏های آشکار این فیلم، به­عنوان یک اثر پسامدرن می‏توان به فروپاشی روایت‏های اعظم اشاره کرد. %U https://jor.ut.ac.ir/article_54213_880f5c3d4330fec04c229c8456e14776.pdf