%0 Journal Article %T پایایی و روایی پرسشنامة راهبردهای یادگیری آکسفورد SILL)) %J پژوهش ادبیات معاصر جهان %I دانشگاه تهران %Z 2588-4131 %A فراهانی, داود برزآبادی %A نجاتی, رضا %D 2009 %\ 02/19/2009 %V 13 %N 50 %P - %! پایایی و روایی پرسشنامة راهبردهای یادگیری آکسفورد SILL)) %K انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی %K پرسشنامة SILL – پایایی %K راهبرهای یادگیری زبان آموزی %K روایی %R %X بیش از سه دهه است که استادان، محققان و کارشناسان آموزش زبان اتگلیسی به «راهبردهای یادگیری» (Learning Strategies) پرداخته‌اند. از تحقیقات روبین (1975) و ا سترن (1975) گرفته تا طبقه‌بندی راهبردهای یادگیری آکسفورد (1990) و نظریه‌های زبان‌آموزی اومالی و شاموت (1990) که در بردارندة راهبردهای یادگیری‌اند، همه و همه تلاش کرده‌اند که راهبردهای زبان‌آموزی مناسبی را شناسایی کنند. آنچه که همزمان با این تحقیقات مطرح بوده است، همانا پایایی (Reliability) و روایی (Validity) ابزارهای انتخاب راهبردهای یادگیری است. در این مقاله، نتایج اجرای یک پرسشنامة راهبردهای یادگیری به نام «پرسشنامة راهبردهای زبان‌آموزی» آکسفورد (1990 گزارش می‌شود. این پرسشنامه پنجاه سؤالی است و برای کاربرد در محیط‌های غیر انگلیسی زبان طراحی شده است. نتایج این تحقیق - که با روش آماری «تحلیل عامل تأییدی» (Confirmatory Factor Analysis) و «آلفای کرانباخ»(Cronbach’s Alpha) بدست آمده است، نشان می‌دهد که پایایی پرسشنامة SILL مناسب است، ولی روایی سازة آن در حد انتظار نیست؛ پس، باید سازه‌های آن را بازنگری کرد. %U https://jor.ut.ac.ir/article_27980_27d29238f83ecf39a323a0ab364d3383.pdf