@article { author = {}, title = {In Defense of Story-Telling: A Comparative Study of “Sindbad the Sailor” from The Thousand and One Nights, and Samuel Taylor Coleridge’s “The Rime of the Ancient Mariner”}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {19}, number = {2}, pages = {173-190}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2014.84586}, abstract = {In comparison with structure and thematic elements, the significance of story-telling in “Sindbad the Sailor” from The Thousand and One Nights, and Samuel Taylor Coleridge’s “The Rime of the Ancient Mariner,” has not been taken into serious consideration by researchers. Every story as an ideological construct of discursive interactions, is a carrier of certain ideologies. Ideology has the power to shape identities, and creates the myth of the seaman as a national hero in the two mentioned texts. Since ideology is false consciousness, it can debunk the shaped myth as well. A comparative study of the two texts with emphasis on story-telling and its power to contain and carry certain ideologies would reveal that each story can create and debunk illusory concepts leaving the addressee of each narrator with a changed picture of the sea hero back from his sea voyage.}, keywords = {Sindbad,The Thousand and One Nights,Coleridge,“The Rime of the Ancient Mariner”,Story-Telling,Ideology}, title_fa = {در دفاع از قصه‏گویی: مطالعۀ تطبیقی سندباد بحری هزارویک شب و سرودۀ دریانورد روزگارهای دور ساموئل تیلر کلریج}, abstract_fa = {اهمیت قصه‏گویی در دو اثر سندباد بحری، هزارویک شب و سرودة دریانورد روزگارهای دور ساموئل تیلر کلریج Samuel Taylor Coleridge نسبت به ساختار و درونمایه آنچنان که باید مورد توجه پژوهشگران واقع نشده است. این اهمیت بدان دلیل است که هر قصه، محصولی گفتمانی است که حامل نگره‏هایی خاص که نقش مهمی در خلق واقعیتی متفاوت دارد. انگارگان، قدرت هویت‏سازی دارد و منجر به شکل­گیری دریانوردی نمادین در این دو اثر می‏شود، اما به دلیل اینکه انگارگان، به تعبیری، تصوری باطل است، قدرت تخریب نماد ساخته شده را نیز دارد. در این تحقیق با مطالعۀ تطبیقی و بررسی اشتراکات قصه گویی در دو اثر ذکر شده، تأثیر شگرف قصه‏گویی در انتقال انگارگان و شکل‏گیری هویت نشان داده شده و به این نتیجه می‏توان رسید که قصه به عنوان محصولی ایدئولوژیک هم اسطوره­ساز است هم اسطوره‏شکن، و در پایان تصویر و هویت متفاوتی از قهرمان دریایی که از سفر بازگشته در ذهن مخاطب هر راوی شکل می­گیرد.}, keywords_fa = {Sindbad,The Thousand and One Nights,Coleridge,“The Rime of the Ancient Mariner”,Story-Telling,Ideology}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_84586.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_84586_5ecb1fc1becdb06d71f3bb404c19d49c.pdf} }