@article { author = {sheikhhosseini, zeinab and Zand, Fateme and Nazari Robati, Fatemeh Zahra}, title = {Feminist criticism of YA Novel in Siamak Golshiri's Vampire and Translation by Stephanie Meyer}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {2}, pages = {891-913}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.257338.1683}, abstract = {Feminist criticism is the approach that began in the late twentieth century to examine the status of women and their experiences in literary texts. Critics of this approach apply two methods of woman criticism (A woman as an author) and, gender roles analysis (woman characters representations) to examine the literary texts.This study tried to analyze two vampire novels of Meyer and Golshiri, with a feminist approach by applying these methods, to answer the following questions: were the works influenced by patriarchal discourse? Borrowing his vampire characters from Western myths, did Golshiris domesticate his characters by letting them enter the streets of Tehran? Did he domesticate the cultural and social issues such as attitudes towards the woman in his work? Is there any difference between Golshiri`s woman characters Meyer`s.Meyer, as a woman writer, has tried to dramatize her women characters as strong and independent, she is influenced by male-dominated discourse in some cases. In the vampire of Golshiri, the gender roles are more frequent than Meyer's, and in some cases}, keywords = {vampire,woman criticism,feminist criticism,Stephenie Meyer,Siamak Golshiri}, title_fa = {نقد فمنیستی رمان نوجوان در خون‌آشام سیامک گلشیری و ترجمه‌ی خون‌آشام استفنی مه‌یر}, abstract_fa = {نقد فمنیستی رویکردی است که از اواخر قرن بیستم فعالیت خود را آغاز نمود تا به بررسی وضعیت زنان و تجربیات آنها در متون ادبی بپردازد. منتقدین این شیوه برای تحلیل متون ادبی از دو شیوه­ی نقد زنانه (زن به عنوان خالق اثر) و تحلیل نقش­های جنسیتی (جلوه­های زن به عنوان شخصیت) استفاده می­کنند. در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از هر دو گرایش موجود در این رویکرد دو مجموعه­ی خون­آشام استفنی مه­یر و سیامک گلشیری بارویکرد زنانه مورد تحلیل قرار­گیرد تا به این سؤال پاسخ­داده­شود که آیا دو اثر حاضر، تحت تأثیر گفتمان مردسالار قرار گرفته­اند؟ و آیا گلشیری که شخصیت خون­آشام خود را از افسانه­های غربی وام گرفته­است و با ورود خون­آشام به کوچه­های تهران سعی نموده به آن رنگ بومی بدهد، مباحث فرهنگی و اجتماعی مانند نگاه به زن را در اثر خود بومی ساخته است وآیا شخصیت­های زن او متفاوت با شخصیت­های زن مه­یر نمایان شده­اند یاخیر؟ مه­یر اگرچه به­عنوان یک زن سعی کرده است زن­های داستان خود را شخصیت­هایی قوی و مستقل ارائه­نماید، امّا در بعضی از موارد نیز تحت تأثیر گفتمان مرد سالار قرار­گرفته­است. در خون­آشام گلشیری نقش­های جنسیتی بیشتر از مه­یر تکرار شده­است و در برخی موارد گلشیری تحت تأثیر فرهنگ سنتی ایران در نقطه­ی مقابل مه­یر عمل کرده ­‌است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار فیش­برداری صورت گرفته است.}, keywords_fa = {استفنی مه‌یر,سیامک گلشیری,خون‌آشام,زنانه‌نویسی,نقد فمنیستی,نقش‌های جنسیتی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_83416.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_83416_786e278c49e628051be763655d5c40c5.pdf} }