@article { author = {Heidari, Fateme and Fard, Meysam}, title = {Lacanian Reading of Psychosis in The Blind Owl}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {18}, number = {2}, pages = {43-61}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2013.52040}, abstract = {The prominent French psychoanalyst, Jacques Marie Émile Lacanand his theories describing the unconscious, has created a huge transformationin Literary Criticism. He uses Freud’s concept of the unconscious andSaussure’s linguistics to explain the new framework of the concept of theunconscious. This paper is an attempt to apply the theories of Lacan in thenarrator of The Blind Owl written by a contemporary writer Sadeq Hedayatas a subject of psychosis. Psychosis is a mental illness which is characterizedby the patients’ disability to encounter the realities of their surroundinglives. The isolation and separation from society, is the beginning of illusionsin which case, the patient thinks himself worthy of the ideal world. So, weexpress at the beginning the application of this theory in the realm of“imaginary,” the realm of the “symbolic” and other terms, then we  review The Blind Owl’s narratoraccording to the implications of Lacan’s theories.}, keywords = {Jacques Lacan,unconscious,Sadegh Hedayat,The Blind Owl,subject}, title_fa = {خوانش لاکانی روانپریشی رمان بوف کور}, abstract_fa = {آراء و نظریات ژاک لاکان در زمینة ناخودآگاه، دگرگونی شگرفی رادر نقد ادبی پدید آورده است. وی با استفاده از مفهوم ضمیر ناخودآگاه فروید و زبان‌شناسیسوسور، به تبیین چارچوب نوینی از مفهوم ضمیر ناخودآگاه می‌پردازد. در این مقاله سعیبر آن است تا بر اساس نظریات لاکان ثابت شود راوی رمان بوف کور، سوژه‌ایروان پریش psychotic است که قادر به تطبیق خود با شرایط پیرامونی نیست و تحمل الزاماتاجتماعی را ندارد. انزوای حاصل از جدایی از جمع، سرآغاز توهماتی است که راوی بیماربوف کور در آن شرایط، خود را شایستة جهانی آرمانی می‌پندارد، او سوژه‌ایاست در گسترة نمادین که با مواجهه با فقدان و هجران، میل به دست‌یابی به امر واقعرا دارد و همواره با جابه‌جایی فانتزی‌های گوناگون درصدد دست‌یابی به لذت پایان‌ناپذیرJouissance است، بنابراین در آغاز به بیان اصطلاحات این نظریه‌پرداز هم چونگسترة «خیالی»، گسترة «نمادین» و سایر اصطلاحات و سپس با توجه به مفاهیم لاکانی بهنقد راوی بوف کور می‌پردازیم.}, keywords_fa = {ژاک لاکان,ضمیر ناخودآگاه,صادق هدایت,بوف کور,سوژه}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_52040.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_52040_dafc5f41088508337887e45bc79703cb.pdf} }