@article { author = {SALIMIKOUCHI, Ebrahim and Sokoutjahromi, Fatemeh}, title = {Dialogism and Polyphony in Simin Daneshvar's Wandering Island}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {2}, pages = {77-91}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50885}, abstract = {Mikhail Bakhtin presented "dialogism" and"polyphony" as remarkable components of modern literary novels. Sincethen, many literary critics including Kristeva and Genette began to expand, andoffer a variety of presentations and configurations of these notions. Today, wecan consider "intertextuality" as a common ground between thedifferent interpretations of the theories of Bakhtine, Kristeva and Genette.Also, we can represent an inherent and holistic explanation of the concepts of"dialogism" and "polyphony" in a literary text.In contemporary Persian literature, the works of Simin Daneshvar is envisagedamong the few literary creations that contain dialogism and its corollaries.Hence, in this paper, first, we aim to offer a detailed explanation of whatdialogism is, and second, we will try to show how we can consider Daneshvar's WanderingIsland as a dialogic literary text.}, keywords = {Intertextuality,Polyphony,Dialogism,Genette,Bakhtin,Wandering Island,Simin Daneshvar}, title_fa = {گفت‌وگومداری و چندصدایی در رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمین دانشور}, abstract_fa = {میخاییل باختین در پاره‌ای از انگاره‌هاینظری خود در باب متن ادبی، «گفت‌وگومداری»را به‌ مثابة «هم‌کنشی متون»، مهمترین ویژگی متن دانست و «چند صدایی» گفتمان را به‌عنوان مؤلفه‌ای نوین در رمان مطرح کرد.از آن پس، بسیاری از اندیشمندان و نظریه‌پردازان مطالعات ادبی و فرهنگی، نظیر ژنتو کریستوا به‌ گسترش و تقریر این مبحث پرداختند و صورت‌بندی‌های مختلف و گاه پیچیده‌ایاز آن ارایه کردند. به ‌هر روی، امروز می‌توان بعد «بینامتنی» را فصل مشترک پایداریمیان تعابیر و تفاسیر متفاوت از گفت‌وگومداری باختین، بینامتنی کریستوا و ترامتنیژنت به ‌حساب آورد و با تکیه بر این نظرات، تبیینی جامع‌نگر از مفاهیم «گفت‌وگومداری»و «چندصدایی» در یک متن ادبی ارایه داد. اگر در صدد کاربست نظریة گفت‌وگومداریباختینی در آثار ادبی معاصر ایران باشیم، آثار سیمین دانشور از معدود آفرینش‌هایادبیات داستانی معاصر ایران است که با پاسداشت گفت‌وگومداری و مصادیق و مدلولاتآن، نظیر مناسبات بینامتنی و اشارات و ارجاعات چشمگیر، خصلت چندصدایی دارند. از اینرو، ما در این نوشتار دو هدف کارکردی عمده را مطمح نظر قرار می‌دهیم. نخست؛ به ‌ارایةتبیینی مبسوط و تا حد ممکن جامع از آنچه که خصلت گفت‌وگومدار و چند صدایی یک متنادبی نامیده می‌شود، می‌پردازیم و دوم؛ در پی پاسخ به‌ این پرسش برمی‌آییم که با تکیهبر چه مصادیق و مؤلفه‌هایی می‌توان رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمیندانشور را واجد خصلت چندصدایی و گفت‌وگومداری دانست؟}, keywords_fa = {بینامتنی,چندصدایی,گفت‌وگومداری,ژنت,باختین,جزیرة سرگردانی,سیمین دانشور}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50885.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50885_c9c2fe25ff9643a829eb85bdcc6769d3.pdf} }