@article { author = {Asadi Amjad, Fazel and Esmaeili, Fatemeh}, title = {Rereading Naipaul’s Orient in the Light of Orientalism}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {15}, number = {60}, pages = {5-20}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {As a significant number of post-colonial writers have reread colonial masterpieces, the main purpose of the researchers in this study is a detailed analysis of Among the Believers by V. S. Naipaul in the light of Orientalism.This article is indeed a response to the representation of the Orient, Islam, and the Islamic Middle East in the West, in general, and in Naipaul’s travel writing, in particular. The present article is also an attempt to trace the concepts and images that led not only to the emergence of the stereotypical and monolithic Orient, but also the portrayal of the Muslims throughout colonial discourse and clichés. Moreover, it focuses on the process of generating the constructed representation that established in the end the binary opposition between the Orient and the Occident. In fact, the orientalized Orient with its cultural, religious, political, and historical differences has been turned into a serious threat against the Western civilization. Finally, the researchers endeavor to highlight the Orientals’ resistance as well as the role of Islam as a matrix of resistance against the dominance and hegemony of the West.}, keywords = {Among the Believers,colonial discourse,Islam,Naipaul,orientalism,Representation,the Orient}, title_fa = {بازخوانی شرق نایپول از دیدگاه شرق‏شناسی}, abstract_fa = {همانطور که بسیاری از نویسندگان دورة پسا استعمار به بازخوانی آثار استعماری پرداختند، در این مقاله سفرنامة در میان مؤمنان اثر وی. س. نایپول (V. S. Naipaul) به‏عنوان متنی استعماری بازخوانی شده و از دیدگاه شرق‌شناسی بررسی می‏شود. در واقع این بررسی پاسخی است به‏ تصویرسازی از شرق، اسلام و به‏ ویژه خاورمیانة اسلامی. در ادامه نویسندگان به ‏دنبال علائمی‏اند که شرق را شرقی کلیشه‏ای و یکنواخت جلوه‏گر می‏سازد و مسلمانان را در قالب کلیشه و گفتمان غالب و استعماری به تصویر می‏کشد. افزون برآن، عوامل و فرایند این بازنمایی ساختگی، بررسی می‏شود. چراکه این بازنمایی سرانجام پای‏ ای برای ایجاد رابطه‏ای مبنی بر «تضاد دوگانه» میان غرب و شرق می‏شود. «شرق ساخته شده» به‏ دلیل اختلافات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و تاریخی به ‏عنوان تهدیدی جدی برای تمدن غرب معرفی می‏گردد. در پایان، از آنجایی که در مقابل هر قدرتی، مقاومتی هم صورت می‏گیرد، جلوه‏ها و نشانه‏های مقاومت شرقیان و نقش اسلام در پایداری مقابل استعمار غرب در سفرنامة نایپول مورد مطالعه قرار می‏گیرد.}, keywords_fa = {اسلام,بازنمایی,سفرنامة در میان مؤمنان,شرق,شرق‏شناسی,گفتمان استعماری,وی. س. نایپول}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_22857.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_22857_d258a6d685879ef913df994260faf1c3.pdf} }