@article { author = {Ebrahimi, Shayesteh and سلاجقه, پروین}, title = {Comparative Study of Animal Pictures in Children and Youth’s Poems Ted Hughes & Abbass Yamini Sharif}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {311-336}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.137045.1301}, abstract = {Nowadays, children's literature regarding the concept of childhood, has a special place in the Humanities studies. Children's poetry is also a branch of this kind. Reviewing the lyrics might be useful for children's poets and a valuable help to improve the quality of the genre. This paper explores the children's poetry of Hughes and Yaminisharif. Their similarities in the use of naturalistic themes, especially the use of animal characters, are the reasons for this choice. The study has two parts: The theoretical section that is based on the ideas of the theorists of the American doctrine of comparative literature. The applied section, which includes an analysis of These tow poet's works and their evidence. Since, according to the American approach, the mere existence of similarities can be The context of a comparative study and American comparative literature is a kind of cultural studies , The paper also aims at recognition of similarities, and achieving a perspective to the children’s poems, especially the ones with animal themes in Iran and England.}, keywords = {Children and youth’s poem,animal themed poems,Ted Hughes,Abbass YaminiSharif,England children and youth’s poem,American doctrine,Comparative literature}, title_fa = {بررسی تطبیقی تصویر حیوانات در اشعار کودک و نوجوان تد هیوز و عباس یمینی‌شریف}, abstract_fa = { چکیده امروزه ادبیات کودک و نوجوان با توجه به مفهوم کودکی، در مطالعات علوم انسانی جایگاهی ویژه یافته است. شعر کودک نیز یکی از شاخه‌های این‌ گونه از ادبیات است. بررسی این اشعار می‌تواند برای شاعران کودک و نوجوان راهگشا باشد و به پیشرفت کیفی این ژانر ارزشمند کمک کند. موضوع این مقاله بررسی اشعار کودک و نوجوان تد هیوز و عباس یمینی‌شریف است. دلیل انتخاب این شاعران مشابهت‌هایی است که در زمینة استفاده از مضامین طبیعت‌گرایانه، بخصوص به­ کارگیری شخصیت حیوانات، در آثارشان دیده می‌شود. این پژوهش دو بخش دارد:  بخش نظری که بر آراء نظریه‌پردازان مکتب امریکاییِ ادبیات تطبیقی تکیه دارد و بخش کاربردی که شامل تحلیل اشعار تد هیوز و عباس یمینی‌شریف و ذکر شواهد است. از آنجا که در مکتب امریکایی، صرفِ وجود شباهت می‌تواند زمینة‌ یک پژوهش تطبیقی باشد و همچنین ادبیات تطبیقیِ امریکایی نوعی مطالعات فرهنگی است، هدف اصلی این پژوهش نیز، شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌ها و دستیابی به چشم‌اندازی از شعر کودک و نوجوان بخصوص با موضوع حیوانات، در دو کشور ایران و انگلستان است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: شعر کودک و نوجوان ایران,اشعار حیوانات,تد هیوز,عباس یمینی‌شریف,شعر کودک و نوجوان انگلستان,مکتب امریکایی,ادبیات تطبیقی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64613.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64613_139db612d38da5d94dfef0ac3eab67c4.pdf} } @article { author = {alborzi, Reza and Heidary, Fatemeh}, title = {postcolonilal study of Ahmad Mahmoud the Neighbors in the light of spivak ideas}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {337-352}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.126258.1224}, abstract = {The present essay attempts to consider Ahmad Mahmoud’s The Neighbors in the light of Spivak’s concept of Subaltern who is known as one of the three “Holy Trinity” critics of Post-colonial theory. The economic and cultural as well as the military interventions of the colonizing powers was present during previous centuries; now colonization has changed its path more toward the cultural and economic than the military domain. The researchers regard this novel as Post-colonial text, and attempt to investigate and prove the claim that the main characters of the novel under scrutiny experience subalternity and that their survival depends on the resistance of the committed intellectuals. Mahmoud has depicted societies where the intellectuals have the major role in resisting colonizationSeen in the light of Spivak’s ideas, this writer attempts to transform the conditions of impossibility, the hopeless and negative feeling for the Subaltern that nothing will change for the marginalized into a condition of possibility, under the condition that, the Subaltern has been represented by native and committed intellectuals.}, keywords = {Subaltern,Colonization,Othering,Worlding,Third World}, title_fa = {خوانش پسا استعماری همسایه ها در پرتو نظرات اسپیواک}, abstract_fa = {چکیده  رمان همسایه­ها یکی از رمان­های سه­گانهء « احمد محمود» نویسنده­ء اقلیم جنوب ایران است. احمد اعطا (محمود) در این رمان نقش روشنفکران را در زندگی فرودستان در جوامع تحت استعمار بسیار تاثیرگذار می­داند. شرق­شناسانی چون اسپیواک، هومی بابا، ادوارد سعید و همفکرانشان با مطالعهء روش­های استعمار و تاثیر آن در جوامع، به معرفی شیوه­ها، عواقب و عوارض آن پرداخته­اند. در این مقاله، رمان همسایه­ها، اثر احمد محمود در پرتو نظرات اسپیواک دربارهء فرودستان به عنوان متن پسا استعماری بررسی می­گردد و کوشش می­شود این ادعا را ثابت­کند که شخصیت­های اصلی رمان در روند حوادث، فرودست بودن را تجربه می­کنند و نجات آن­ها به مقاومت روشنفکران متعهد وابسته است تا فرایند « دیگری­سازی» و « جهانی­سازی» جامعه ادامه نیابد. از منظر عقاید اسپیواک، این نویسنده می­کوشد تا شرایط غیرممکن، حس منفی و ناامیدی فرودستان را مبنی بر این که هیچ چیزی برای افراد به حاشیه رانده شده تغییر نمی­کند به تصویر کشد و صدای روشنفکران بومی و متعهد را جایگزین صدای فرودستان نماید.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: فرودستان,استعمارگری,دیگری سازی,جهانی سازی,جهان سوم}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64614.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64614_2bf397c02f2559bfd5ed3be937ce4739.pdf} } @article { author = {Bekbabayi, Behruz}, title = {Analysis of Character and Characterizations in the Short Story "Diyet" by Omar Seyf ad-din}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {353-364}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.128522.1241}, abstract = {Analysis of Character and Characterizations in the Short Story "Diyet" by Omar Seyf ad-din Behruz Bekbabayi Kimiya Ghazanfari "Diyet" by Turk writer Omar Seyf ad-din is informative and interesting story to future generations. Regardless of the structure and elements, new and deeper understanding of the work can not be reached. Although Character and Characterizations is relation to the novels and in short stories, there is no character processing opportunity, but Character and Characterizations in the Diye short stories is considerable and pause. This article analyses the various dimensions of Character and Characterizations elements in the Diyet story. Writer used different of methods and different types of characters to create the characters. According to the surveys, and the effects of short stories, on writing Diyet story, Omar Seyf ad-din had attention to quality and coherence of the story elements which shows in the greater part of the characters. Key Words: Character, Characterizations, Omar Seyf ad-din, Diyet, Short story, Turk writer.}, keywords = {Character,Characterizations,Omar Seyf ad-din,Diyet,Short story,Turk writer}, title_fa = {تحلیل شخصیت و شخصیت پردازی در داستان کوتاه «دیه» اثر عمر سیف الدین}, abstract_fa = {چکیده «دیه» اثر عمر سیف­الدین نویسندۀ ترک، داستانی آموزنده و مورد توجه نسل­های بعدی خود است. بدون توجه به ساختار و عناصر تشکیل­دهندۀ ی-ک اثر نمی­توان به درک نوین و عمیق­تری از آن رسید. گرچه شخصیت و شخصیت­پردازی بیشتر مربوط به رمان است و در داستان کوتاه، فرصت پردازش شخصیت وجود ندارد، اما شخصیت و ­شخصیت­پردازی از جمله مواردی است که در ساختار داستان کوتاه «دیه» درخور توجه و تأمل است. این مقاله به شیوۀ تحلیلی- توسیفی، در ابعاد گوناگون به بررسی عنصر داستانی شخصیت و شخصیت­پردازی در داستان «دیه» پرداخته است. نویسنده از شیوه­­ها و گونه‌های مختلف شخصیت‌های داستانی برای خلق و پرداخت شخصیت­ها استفاده کرده است. طبق بررسی­های صورت گرفته و قرار گرفتن اثر در حوزۀ داستان کوتاه، عمر سیف­الدین هنگام نوشتن داستان «دیه» به کیفیت عناصر داستان و انسجام آن توجه بسیار داشته است که این امر در بخش شخصیت­ها نمود بیشتری را دارد.}, keywords_fa = {شخصیت,شخصیت پردازی,عمر صیف الدین,دیه,داستان کوتاه,نویسنده ی ترک}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64615.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64615_c3d0b167dda97793f710c44386e8e774.pdf} } @article { author = {خداکرمی, فاطمه}, title = {Saadi and German Prominent Writers}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {365-382}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.109712.1122}, abstract = {The impact of the Persian Writers upon the literary style and tradition of the World's prominent poets and writers could serve as an interesting and overwhelming subject for comparative studies. Saadi`s Golestan has been a great source of inspiration for many writers of world. This book has served as a source of wisdom and understanding for many writers. His notions of justice, moderation, rationality and humanism have been widely used in the narrative a poetic works of many writers. In his works Saadi with a special artfulness and deep sensibility portrays the vice and virtuous dimensions of human race and in a witty and skillful manner, in his prose and poetic works, demonstrate the behavioral characteristics of all classes of society. The present research attempts to present a brief overview of the Europeans understanding of the practical dimensions of Saadi's philosophy, outlooks and social morality presented in Golestan. Furthermore, it attempts to analyze the explicit and implicit seminaries of literary features used by German Classic Writers and Saad}, keywords = {"Saadi of Schiraz","Comparative literature","Golestan Saadi","German Classical literature","Western intellectuals"}, title_fa = {سعدی وبزرگان‌ ادبیات کلاسیک آلمان زبان}, abstract_fa = {دربررسی آثار ادبیات جهانی تاثیرگذاری آثارادبای فارسی زبان برشعرا و نویسندگان سایرکشورها بستر مناسبی ‌است برای پژوهش های ادبیات تطبیقی. سعدی شیرازی از جمله ‌چهره های برجستۀ شعر وادب ایران است که درآثارش با تبحری خاص و نگرشی ژرف بطوراعم واخص به نگارگری زشتی ها و زیبائیهای جامعۀ بشری می پردازد و مسائل اخلاقی- عرفانی و اجتماعی حاکم برجامعۀ بشری را درقالب حکایت های نغز و شیرین- نظم و نثر- موشکافانه تحلیل و بررسی می کند. افکار متجلی درآثارشیخ اجل تاثیرگسترده و ژرفی برتفکر برخی از روشنفکران و ادباجهان‌داشته وهرکدام به فراخور‌‌اثر‌ادبی و شناخت و بینش‌خود خوشه ای ازگلستان حکمت ومعرفت سعدی چیده اند و با الهام ازکلام سعدی و بویژه اصول عدالت، نوع دوستی و اعتدال، اشعاری سروده ویا حکایت هایی نگاشته‌اند. مقالۀ حاضر، ضمن نگاهی‌اجمالی به‌آشنایی‌اروپاییان با حکمت عملی و اخلاق اجتماعی‌ گلستان سعدی به طور اخص، به بررسی ‌شباهت آثار سعدی با برخی از آثار بزرگان ادبیات کلاسیک آلمانی زبان و اینکه این ‌شباهت‌ها ناشی ‌از تأثیر است و یا توارد، می‌پردازد}, keywords_fa = {"سعدی شیرازی ","ادبیات‌ تطبیقی","گلستان سعدی","ادبیات‌کلاسیک آلمانی زبان","روشنفکران مغرب زمین"}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64616.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64616_fbec852abdd4e4128f0ba0f0858deb6f.pdf} } @article { author = {ذوالفقارخانی, مسلم}, title = {An Analysis of Narrative Structure and Language in New Novel: Bahram Sadeqi’s «A Gloomy Verse for a Moonless Night»}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {383-408}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.115878.1152}, abstract = {New Novel (or nouveau roman) resulting from society’s desires and expectations in mid-20th century, first rose in France, and then extended to other countries, and Iran as well. Hence, novelists like Hushang Golshiri (1938-2000) and Bahram Sadeqi (1937-1984) joined the New Novel current. Sadeqi wrote his short stories between 1956 and 1971, and his »The Trench and the Empty Canteens« (1970) is a typical example of New Novel in Persian literature. The book includes twenty-four short stories, from which »A Gloomy Verse for a Moonless Night« was selected to be reviewed based on Formalist and Structuralist approaches. This research aims at disclosing some linguistic and narrative features of Bahram Sadeghi’s texts, in order to reveal first the New Novelists’ techniques, and then to discuss this so called new style of Persian prose in the 20th century. Hence, based on these approaches, this article attempts to discover some narrative techniques and also to show how the Structuralist approaches might open the texts and present the inner linguistic phenomena of these texts.}, keywords = {Bahram Sadeghi,Persian Prose,New Novel,Similie and Metaphor,«A Gloomy Verse for a Moonless Night»}, title_fa = {بررسی ساختار روایی و زبانی در رمان نو: داستان کوتاه آوازی غمناک برای یک شب بی‌مهتاب اثر بهرام صادقی}, abstract_fa = {بهرام صادقی (1315-1363) آثار خود را میان سال‌های 1335 تا 1350 خورشیدی نوشت، و مجموعة سنگر و قمقمه‌های خالی (1349) وی، به نمونة بارزی از رمان‌نو (داستان‌نو) در نثر و داستان‏ نویسی فارسی تبدیل شد. این مجموعه، شامل بیست‏ و‏چهار داستان می‌باشد که از آن میان «آوازی غمناک برای یک شب بی‌مهتاب»، به‏ منظور بررسی در پرتو رویکردهای فُرمالیستی و ساختارگرا برگزیده شده است. برخی از دلایل این انتخاب عبارت‏ اند از حجم موجز و کوتاه داستان، و نیز ویژگی‌های منحصر به فرد زبانی و ساختاری، نظیر چیدمان شمارشی وقایع و متن به شدّت صورت‌گرای آن. بهرام صادقی روش‏ های روایی سنّت‌شکنی را برای مشارکت ذهنی مستمرّ خواننده به کار برده است: «آشنایی‌زدایی»، «بیگانه‌سازی یا فاصله‌گذاری»، «نزدیک‌نمایی»، «جبرسازی» و «عنصر مسلّط». هدف این پژوهش، واکاوی ساختار روایی و زبانی داستان کوتاهی از بهرام صادقی است، تا هم فنون کلامی نویسندگان رمان‌نو (داستا‌ن‌نو) آشکار گردد، و هم سبک گونه‌ای از نثر فارسی که در دوران معاصر بازتاب در خور توجّه‌ای داشته است، بازشناسی شود.}, keywords_fa = {بهرام صادقی,نثر فارسی,رمان‌نو (داستان‌نو),مشابهت و مجاورت,«آوازی غمناک برای یک شب بی‌مهتاب»}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64617.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64617_d4290129a3da6013ded05deb54a381c9.pdf} } @article { author = {Sarkar Hassankhan, Hossein and حدادی, محمدحسین}, title = {Bertolt Brecht's position regarding political and social issues of era in his early poems}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {409-424}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.226007.1492}, abstract = {Although Bertolt Brecht's dramas with the non-Aristotelian characteristics represented him mainly as a pioneer playwright rather than a romantic poet in German and world literature, his poems also content richness and such a literacy that need a precise attention and more consideration. Brecht's poems as like as his dramas are reflections of the political, social, and economical issues of the time which can be regarded as a proof of his political aspects of view that make readers challenge with political, economic and social circumstances of the specific era. Instead of phantasy elements represent Brecht’s poems social and political issues of the day with a rude, more and less aggressive and even obscene ton. Analyzing Bertolt Brecht's poems reflects the way and method of his thinking which express his early poems are criticizing vigorously the chaotic, political and social conditions of early years after the First World War and revolts against the ruling bourgeoisie system.}, keywords = {Poem,epic theater,politics,Society,evolution of thought}, title_fa = {موضعگیری برتولت برشت نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی روز در اشعار آغازین او}, abstract_fa = {نمایشنامه‌های برتولت برشت با ویژگی‌های ناارسطویی خود، وی را در ادبیات آلمان و جهان بیشتر به عنوان نمایشنامه‌نویسی پیشرو و خوش ذوق مطرح کرده است تا شاعری رومانتیک. اما اشعار وی نیز، به دلیل غنای محتوایی آن، در خور بررسی دقیق هستند. اشعار برشت نیز همچون نمایشنامه‌های او نوعی واکنش به مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز هستند و می‌توان آنها را سندی بر تفکر سیاسی او دانست. اشعار متقدم برشت به خاطر نگرش سیاسی وی خواننده را به چالش با اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زمان وامی‌دارد، بررسی این نکته می تواند آیینه ای باشد برای نمایش سیر تفکر برتولت برشت در آثار غنایی و نمایشی وی. سیر تفکر برتولت برشت در ادبیات غنایی وی نشان از آن دارد که اشعار متقدم وی بیانگر انتقاد شدید و بی پرده از اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی در نخستین سال‌های پس از جنگ جهانی اول و عصیان علیه نظام بورژوازی حاکم است.}, keywords_fa = {شعر,تئاتر روایی,سیاست,جامعه,تحول فکری}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64618.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64618_f23df14ce7ab97143481ffdcc2db4c7e.pdf} } @article { author = {Shaian Seresht, Akbare and Mehrdad, Hamede}, title = {Mytho-Tropy & Appearance of That in Persian Novel}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {425-444}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.115823.1150}, abstract = {The story of the twentieth century is one of aggression, disasters and destruction. Nowadays, authors have been faked and retold the old myths but also have been inspired from them, deformed and mixed with other myths and even created new myths. Also these deformations have occurred in the works of some Iranian novelists. Iranian novelist changes myths and ancient narratives. Writers of this article have been studied reasons of myth usage and its transformation in Persian novels with the use of content analyzing method. In accordance with findings of this research, the most important reasons of changes in structure and usage of myths in new Persian novels are criticizing the metaphysical values, battle with dominant political discourse, individualism and struggle with the mythic thoughts in the society. Authors of these novels have been tried to challenge some political and cultural beliefs of Iran contemporary society by the method of myths deformation.}, keywords = {myth,literature,Persian Novel,Deconstruction,Individualism,Ideological Discourse}, title_fa = {نظریه اسطوره گشتار و شیوه های ظهور آن در رمان فارسی}, abstract_fa = {امروزه به تأثیر از عصر نوگرایی، نویسندگان در رمان‌هایشان صرفاً به بازروایی اساطیر گذشته نمی‌پردازند، بلکه از آن‌ها الهام می‌گیرند، ساختارشان را دگرگون می‌کنند و با اساطیر دیگر درمی‌آمیزند. نویسندگان در ارتباط بینامتنی با اسطوره‌ها، هم به الگوی خدایان و قهرمانان نخستین دست می‌یابند و هم در برخورد با مضامین اسطوره‌ای، آن‌ها را به دلخواه تغییر می‌دهند و از اسطوره‌ای به اسطورة دیگر می‌پیوندند. نگارندگان در این مقاله بر آنند تا انواع تغییرات اسطوره و مبانی آن‌ را در رمان‌ فارسی نشان دهند. بر اساس یافته‌های پژوهش، شالوده‌شکنی ساختار و معنی اسطوره، انگاره‌های وجودی و بحث فردیت و نیز مبارزه با گفتمان‌های غالب جامعه، از مهم‌ترین مبانی و زمینه‌های گشتارِ اسطوره‌ در رمان فارسی به شمار می‌رود. رمان‌‌نویسان ایرانی کوشیده‌اند تا با تلفیق اساطیر ملی و مذهبی، برهم زدن ساختار اساطیر و روایات اسطوره‌ای و نیز وارونگی آن‌ها، برخی از باورهای اجتماعی و فرهنگی جامعة معاصر را به چالش بکشند.}, keywords_fa = {اسطوره,ادبیات,رمان فارسی,شالوده‌شکنی,فردگرایی,گفتمان ایدئولوژیک}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64619.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64619_bd7661c59b75403762264ae67eb1fa46.pdf} } @article { author = {Taheri, zahra}, title = {The Imperialistic Nostalgia in Jean Sasson’s American Chick in Saudi Arabia: The Study of Life Narratives after September 11th}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {445-469}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.140658.1332}, abstract = {This article focuses on the notion of “life narrative” in Sasson’s American Chick in Saudi Arabia (2012) and tries to elaborate the relationships between the cultural, political discourses after 9/11 and the re-emergence of “life narratives” through the postcolonial perspectives of Edward Said and Sidonie Smith. To this end, notions like “identity” and “gender” are studied. It is argued that the re-emergence of “life narratives” in the multicultural era, despite its re-defined notion of the “self,” can only be traced back to prevalent neo-imperialist and Islamophobic inclinations in the West after 9/11. In other words, through foregrounding the hierarchy of “us vs. them,” such works perpetuate the recent neo-imperialist leanings in the West. However, the article’s attempt to disclose the effect of such works on the recent dissemination of Islamophobia in the West is complicated by the fact that even though Sasson’s “representation” of Saudi women would be considered to be affected by the neo-imperialist discourse, the fact, still, remains that they have been victimized by the suppressing Saudi regime.}, keywords = {life narratives,neo-imperialism,9/11,Jean Sasson,Multiculturalism}, title_fa = {نوستالژی امپراتوری در دخترک امریکایی در عربستان سعودی: بررسی ژانر شرح‌حال‌‌نویسی بعد از یازده سپتامبر}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر به ‌بررسی مقولۀ «شرح‌حال‌نویسی» در دخترک امریکایی در عربستان صعودی (2012) اثر جین سسون می‌پردازد. نویسنده با رویکردی پسااستعماری و پساچندفرهنگی و با استفاده از‌ نظریات منتقدانی نظیر ادوارد سعید و سیدونی اسمیت در پی پاسخ به‌ این پرسش بنیادی است که رابطۀ گفتمان فرهنگی- سیاسی حاکم بر‌ جامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر با ‌ظهور مجدد شرح‌حال‌نویسی (به‌ عنوان نوع ادبی مدرنیسمی) چیست؟ بدین منظور دو مقولۀ هویت و جنسیت در اثر سسون بررسی شده است. چنین استدلال می‌شود که ترجیح نویسندگانی چون سسون در ‌استفاده از «شرح‌حال‌نویسی» در‌ دوران چندفرهنگ-گرایی پسامدرن، که در ظاهر دوران بازتعریف «خود» و رهایی از‌ گفتمان چیرۀ انسان‌گرایی لیبرال است، ریشه در گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلام‌هراسی حاکم بر‌جامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر دارد. به‌ دیگر سخن، این آثار با ‌پررنگ کردن تقابل «خود/دیگری»، که لازمۀ ساختار سلسله‌مراتبی حاکم بین «شرق/غرب»، «ما/آنها» است، توانسته‌اند با‌ سیاست‌های نئوامپریالیسمی اخیر امریکایی همگام شوند و نقش پررنگی در‌ سیاست بین‌الملل بازی کند.}, keywords_fa = {جین سسون,شرح‌حال‌نویسی,چندفرهنگ‌گرایی,نئوامپریالیسم,یازده سپتامبر,دخترک آمریکایی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64620.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64620_22251edc6cd513f28e82ddfaafb19de4.pdf} } @article { author = {علی زاده, پوران and عادل‌زاده, پروانه and پاشایی فخری, کامران}, title = {Analysis of mythological motifs In” Rude Ravi" written by Aboutorab Khosravi}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {469-500}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.128342.1239}, abstract = {The Novel of” rude Ravi" is created by applying intertextual method. Quran, Islamic thoughts, Arabic treatise about cards per object and form its chains of speech. Basically, it describes the creation of the world and the role of evil from the perspective of symbolic sect Meftahiyeh that it is intellectual-ideological representation of the mythical character Aboudajaneh. Beside recreating the myth of eternal chaos, pain, suffering, sickness, and death as its double were created by Aboutorab Khosravi. further, he is able to create or write his works including” rude Ravi " by Recognizing the divine nature of "word" (Esme Azam-create Name ,mythical word of “the world creater”.) and using skillfully its material/concrete f0rm. Due to the of mospheres and familiar “Boof-e-koori” elements in “rude Ravi " owl blindness, such as dance,the dancers from India and Lahore, the ethereal woman and it can be seen in his works which are written by influencing of“Boof-e-koori” literature. the current paper, specifically,}, keywords = {Word,sect of Meftahiyeh,pain and suffering,Intertextuality,rude Ravi,Abutorab Khosravi and so on}, title_fa = {تحلیل بن‌مایه‌های اساطیری در رود راوی اثرابوتراب خسروی}, abstract_fa = {رمان "رود راوی" با استفاده از روش بینامتنیت خلق شده است. قرآن، اندیشه‌های اسلامی، رساله عربی حدود الاعمال فی شیئ و... زنجیره‌های نقل قول آن‌را تشکیل می‌دهند. اساﺳاً این اثر شرح خلقت جهان و نقش مایه‌ی شیطان از منظر فرقه‌ی نمادین مفتاحیه است، که نماینده فکری- عقیدتی شخصیت اسطوره‌ای ابودجانه است. ابوتراب خسروی در حین بازآفرینی اسطوره‌ی آشوب ازلی، به همزادان او، درد، رنج، بیماری و مرگ پرداخته است. او با شناخت ماهیت قدسی "کلمه" (اسم اعظم، واژه‌ی اسطوره‌ای هستی آفرین) و کاربست ماهرانه‌ی شکل گیتیانه آن، قادر به آفرینش آثارش از جمله "رود راوی" است. با توجه به فضاها و عناصر آشنای بوف کوری در رود راوی، مثل رقص، رقاصه از هند و لاهور، زن اثیری و... می‌توان آن‌را از زمره آثاری تلقی کرد، که ﻣﺘﺄثر از ادبیات بوف کوری نوشته شده است. این مقاله، با روش توصیفی – کتابخانه‌ای، ﻣﺸﺨصاً بنمایه‌های اساطیری اثر را استخراج کرده، و آنها را مورد تحلیل قرار داده است.}, keywords_fa = {کلمه,فرقه مفتاحیه,درد و رنج,بینامتنیت,رود راوی,ابو تراب خسروی و..}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64621.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64621_5bd417d884ffe17d9590947b3dcea72d.pdf} } @article { author = {farsian, mohammadreza and علیزاده, الهام}, title = {Analytical study of the sallhay-e-Abri and Abshooran by Darvishian upon the main elements of naturalism.}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {501-524}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.115896.1153}, abstract = {Naturalist is one of the important and effective nineteen century literary school in Europe, especially France, that is source of it. Emil Zola, the most well-known French writer is the leader of this literary school. This school like other literary schools based on some rules that scientific and naturalism is the important feature of it. In Iran, this school is introduced to Iranian literal society by Sadegh Hedayat, Bozorg Alavi, Sadegh Chobak and…. . In Iranian literary works we do not see western rules of it, but there are some similarities between Iran and Europe like loyalty to some rules like: despotism, social gap, poverty and its consequences, social and political protests, picturing life of the public, magnifying the bad face, public believes and superstitious and ignorance, making use of slang…. . Written works of Darvishian, writer of 80th decade, show most of these features. So this research is going to analyze two of the most important works of him, Abshooran and sallhay-e-Abri in the way of naturalism. And this research wants to check that is it possible to consider the thoughts of Darvishian the continuation of the thoughts of the naturalism writers like Zola?}, keywords = {naturalist,Darvishian,Salhay-e-Abri,Abshooran,Zola}, title_fa = {تحلیل داستان های سال‌های ابری و آبشوران از درویشیان بر اساس اصول امهم ناتورالیستی}, abstract_fa = {ناتورالیسم یکی از تاثیر گذارترین مکتب های ادبی قرن نوزدهم در اروپا می باشد. این مکتب مبتنی بر اصولی است که علم گرایی و طبیعت گرایی از مهم ترین مشخصه های آن است. در ایران این مکتب توسط نویسندگانی هم چون چوبک، هدایت و...به جامعه ادبی ایرانی شناسانده شد.البته در آثار ادبیات فارسی، ما شاهد برخی اصول غربی این مکتب نیستیم اما آنچه که هم در ایران و هم در اروپا مشتر ک است پایبندی به اصولی هم چون: جبرگرایی، تضاد طبقاتی، فقر ، اعتراض های اجتماعی و سیاسی، بزرگ نمایی زشتی ها و...می باشد. نوشته های علی اشرف درویشیان نویسنده دهه 40 ایران بیشتر این ویژگی ها را بازتاب می دهند لذا این پژوهش بر آن است تا آبشوران و سالهای ابری، دو اثر مهم این نویسنده، را از منظر اصول ناتورالیستی به بررسی بنشیند تا ببیند آیا می توان تفکرات این نویسنده را در ادامه تفکرات نویسندگان ناتورالیست، به خصوص زولا، برشمرد یا خیر؟}, keywords_fa = {ناتورالیسم,درویشیان,سالهای ابری,آبشوران,زولا}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64622.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64622_47abd33f31638e281d237d21dc645e36.pdf} } @article { author = {Ghazikhani, Batool and Akbari, Omid and Ghanizade, Afsane}, title = {A comparison of Women Status in Iranian and Italian Cultures: A Contrastive Analysis of Iranian and Italian Proverbs}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {525-550}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.120932.1179}, abstract = {Proverbs are literary pieces constituting the bulk of nations' language and culture. They reflect people's views toward different issues thereby playing decisive role in cultural identity of each nation. The present study aims at comparing women status in Iranian culture with the culture of a European country on the grounds of the intimate familiarity of one of the researchers with language and culture of Italy. To do so, the researchers contrastively analyzed the woman-associated proverbs of the two languages. The following steps determined the sequence of the study: collecting 1384 Italian and Iranian proverbs on women; translating the Italian proverbs; discussing cross-cultural issues; categorizing the subjects of the proverbs; determining the correspondences and the discrepancies among the samples. The results demonstrated that the two cultures exhibit cultural compatibility while diverge strikingly in some important respects. In particular, the Iranian culture was found to dominate the Italian culture with respect to two opposite issues, i.e., women humiliation and dignity.}, keywords = {women status,proverb,Iranian Culture,Italian culture,cross-cultural comparison}, title_fa = {مقایسۀ جایگاه زن در فرهنگ ایران و ایتالیا از طریق بررسی مقابله‌ای ضرب‌المثل‌های فارسی و ایتالیایی}, abstract_fa = {ضرب‌المثل‌ها پاره‌‌های ادبی هستند که بخش عمده‌ای از زبان و فرهنگ یک ملت را تشکیل می‎دهند و بیانگر نگاه مردم جامعه به مسائل مختلف بوده و‌ لذا نقش بسزایی در تعیین هویت فرهنگی هر‌ ملت دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ جایگاه زن در فرهنگ ایرانی و یک کشور اروپایی، به‌کمک آشنایی دیرینة محقق با زبان و فرهنگ ایتالیایی از طریق تحلیل مقابله‌ای ضرب‌المثل‌های دو‌ زبان است. این تحقیق در چندین مرحله انجام گرفت: گردآوری 1384 نمونة فارسی و ایتالیایی مرتبط با موضوع زن، ترجمة نمونه‌های ایتالیایی، حذف مثل‌های تکراری یا نامفهوم (جامعۀ آماری برابر با 984 ضرب‌المثل)، ترجمه و ارائة برخی توضیحات فرهنگی، دسته‌بندی موضوعات مثل‌ها، یافتن وجوه اشتراک و افتراق بین نمونه‌های دو‌ زبان، آمارگیری، و مقایسة عددی. نتایج نشان می‌دهند که فرهنگ دو کشور در برخی موارد مشابه و در برخی دیگر بسیار متفاوت‌اند. اما فرهنگ ایرانی، در‌ زمینة هر‌دو قطب عمدة متضاد چه تحقیر و توهین به زن و چه تکریم وی نسبت به فرهنگ ایتالیایی جایگاه نخست را به‌خود اختصاص می‌دهد.}, keywords_fa = {جایگاه زن,ضرب‌المثل,فرهنگ ایران,فرهنگ ایتالیا,بررسی مقابله‌ای}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64623.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64623_dc1dc0feb4dac006d31c3307c625e170.pdf} } @article { author = {Marandi, Seyed Mohammad and Habibzadeh, Hamed}, title = {Fashioning Identity and Identity Fashioned in Margaret Atwood’s Lady Oracle}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {551-569}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.120637.1182}, abstract = {This article attempts to investigate the notion of identity. It is a study of the temporal and spatial possibility of fashioning Canadian identity in a postcolonial context. Literature, novel in particular, has always been an appropriate text for such an investigation. Therefore, Margaret Atwood’s third novel, Lady Oracle, (1976) is examined here. Atwood, the most recognized Canadian writer in the world of literature publicly and academically, wrote this novel when the question of identity was not only the current problem of Canadian writers and scholars but also the main concern of Canadian government and people. Like her first two novels, Lady Oracle also questions Canadian identity as a borderline case between apparently dominant British and American identities on the one hand, and as an independently voiced one in the world on the other. Following the main character’s textual footprints from her abandonment, concealment, and multiple identities to her revelation and unified identity, the study revisits one of the ways of fashioning identity in general and Canadian identity in particular.}, keywords = {Identity,Fear,escape,Lie,Survival,Concealment,Revelation}, title_fa = {ساخت هویت و هویت ساختگی در رمان بانوی پیشگوی مارگارت اتوود}, abstract_fa = {نوشته حاضر کندوکاو مفهوم هویت است، بررسی امکان شکل پذیری هویت کانادایی در ساحتی پسا استعماری. ادبیات و به ویژه رمان همواره بستری مناسب برای چنین جست وجویی است. در همین راستا، رمان بانوی پیشگو، سومین رمان مارگارت اتوود که نخستین بار به سال 1976 منتشر شد در این جا بحث می شود. این رمان در دوره ای نوشته شده است که پرسش هویت نه تنها مسئله روز نویسندگان و روشنفکران کانادا که دغدغه مردم و دولت کانادا نیزبود. بانوی پیشگو در امتداد دو رمان قبلی اتوود همچنان به دنبال طرح و پاسخ به مسئله هویت کانادایی در تقابل با هویت بریتانیایی و آمریکایی از یک سو و هویت شناسنامه دارکانادایی در دنیا از سویی دیگراست. این مقاله کوششی است تا با ردپای شخصیت اصلی رمان از سرگشتگی، مخفی کاری و کثرت هویت تا آشکار سازی و وحدت هویت هم قدم شود و به بازیابی یکی از راه های ساخته شدن هویت به طور کلی و هویت کانادایی به طور خاص بپردازد.}, keywords_fa = {هویت,هراس,گریز,دروغ,بقا,مخفی کاری,آشکارسازی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64624.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64624_75fa21dacba8e6fc3f380d72c909e8ac.pdf} } @article { author = {Mozaffari, sulmaz and jafari, morteza and rostami, shahla}, title = {A Critical Reading of Nostalgia in the Poetry of Fadwa Touqan}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {569-585}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.128630.1242}, abstract = {A Critical Reading of Nostalgia in the Poetry of Fadwa Touqan Nostalgia is one of the hot-debated issues in critical psychology which has been translated as the yearning or gloom in Persian. It is defined as the regret for the sweet past and the contrast of the present with the past. The feeling of alienation and being remote from the home, remembering death, the regret of childhood and youth, separation for the beloved, remembering the glorious era of history, desire for the ancient times, and the hope for Utopia are considered as its components. Fadwa Touqan, a contemporary poet of Arabic literature, has depicted some shapes and dimensions of sympathy, regret and anguish in her poems. Retying on nostalgic, this paper reflects upon love, Stay away from land and Death, Love of country, hope for Utopia and Mythology " and aims to explain each one's manifestations through a comparative perspective.}, keywords = {Fadwa Touqan,Poem,Nostalgia,personal memory,Collective Memory}, title_fa = {تحلیل و بررسی نوستالژی در اشعار برگزیدۀ فدوی طوقان}, abstract_fa = {نوستالژی ‌یکی از مباحث مطرح در نقد روان‌شناختی است که در فارسی به حسرت سروده یا دل‌تنگی بازگردانی شده است. حسرت گذشته‌های شیرین و تقابل زمان حال با گذشته، نوستالژی نامیده می‌شود که در دو شاخۀ خاطرۀ فردی و خاطرۀ جمعی نمود یافته است. غم غربت و دوری از وطن، یادکرد مرگ، حسرت دوران کودکی و جوانی، جدایی معشوق جزء خاطرۀ فردی و یاد دوران باشکوه تاریخ، باستانگرایی و آرزومندی آرمان‌شهر از مؤلفه‌های خاطرۀجمعی به‌شمار می‌روند. از آن‌جا که هر شاعری متناسب با حال و هوا و موقعیت خود به گذشته و لحظات دیرینۀ خود توجه دارد، فدوی طوقان، شاعر معاصر ادبیات عرب نیز، اشکال و ابعادی از دردمندی، حسرت و دل‌تنگی را در شعر خود به نمایش گذاشته است. این مقاله به رویکرد نوستالژیک وی به گذشته، غم غربت و دوری از وطن، از دست‌دادن عزیزان و عشق به وطن و سرزمین خود و آرزومندی آرمان‌شهر و اسطوره‌گرایی پرداخته و نمودهای هریک را تعیین می‌کند.}, keywords_fa = {فدوی طوقان,شعر,نوستالژی,خاطرۀ فردی,خاطرۀ جمعی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64625.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64625_65bf64d8f762035d98bbe6628e4ff456.pdf} } @article { author = {Mahyari, Ardalan and Salami, Masode}, title = {The Effect of Jean-Jacques Rousseau, Kant and the Great French Revolution´s worldview on Kleist in the novella "The Earthquake in Chile"}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {585-615}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.204005.1370}, abstract = {Abstract Chili’s earthquake, Novella, not only represents cosmology, but also carries defeat and disability of individual in case of facing social constitutions, destiny and natural disasters. From Kleist points of view, reaching the fact in his life is his life’s priority. He does not believe in revolution rather believes in a deep social change which might be possible through providing education by the society. In “Chili’s earthquake”,Kleist postulates that the world is unrestrained. He also adds that disappointment, lack of reliance, social injustice, destroying human values,and so on are rooted in laymen or laywomen’s weakness, and performing inappropriate purposeful activities by the powers. Kleist also harshly criticizes the powers who are the reasons of depriving human rights, humans and world’s annihilation. Cosmology, thoughts and divine justice from Kleist’s insight are mostly compiled from John Jacque Rousse, Kant, Voltaire, and Leibnizs works. By Kleist creating such masterpiece, deep social background changes appear in addressee’s mind to the extent that the author of article can depict images and memories for the addressees.}, keywords = {Bernd Heinrich Wilhelm von Kleist,Jean-Jacques Rousseau,German Literature,"The Earthquake in Chile" Novella,the French Revolution}, title_fa = {تأثیر جهان‌بینی ژان ژاک روسو، کانت و انقلاب کبیر فرانسه بر کلایست در نوول زلزلۀ شیلی}, abstract_fa = {نوول زلزلۀ شیلی نه فقط مبین جهان‌بینی، بلکه تبیین شکست و ناتوانی فرد در برابر نهادهای اجتماعی،سرنوشت و بلاهای طبیعی است.کلایست نیل به حقیقت را اصل زندگی‌اش می‌داند. او به انقلاب اعتقاد ندارد و بر این باور است که به‌جای انقلاب به یک دگرگونی عمیق اجتماعی نیاز است و این با آموزش از سوی جامعه شکل می‌گیرد. کلایست در "زلزلۀ شیلی"، جهان را افسارگسیخته می‌نگارد. او یأس، بی‌اعتمادی، بی‌عدالتی اجتماعی، نابودی ارزشهای انسانی و... را ناشی از ضعف عامۀ مردم و عملکردهای هدف‌دار و نادرست نهادهای قدرت می‌داند. او در این نوول با انتقاد شدید از نهادهای قدرت، آنها را عامل تباهی ارزش‌های انسانی، نابودی بشریت و کرۀ خاکی می‌داند. جهان‌بینی، تفکرات و بینش عدل الهی کلایست اغلب برگرفته از آثار ژان ژاک روسو، کانت، ولتر و لایب‌نیتس می‌باشد. خلق این اثر به‌وسیلۀ کلایست پیش و پس‌زمینه‌های عمیق دگرگونی اجتماعی را در ذهن مخاطب به تصویر می‌کشد؛تصاویر و انگاره‌هایی که نویسندۀ مقاله را بر آن داشت تا با تحقیقات کتابخانه‌ای این افکار را واکاوی و پیش‌ روی مخاطب قرار دهد.}, keywords_fa = {برند هاینریش ویلهلم فٌن کلایست,ژان ژاک روسو,ادبیات آلمان,نوول زلزلۀ شیلی,انقلاب کبیر فرانسه}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64626.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64626_000325976eb88e4933c1ef966d5441eb.pdf} } @article { author = {نجفی, زهره}, title = {Analysis of the semiotic and the symbolic in Ghesseye Shahre Sangestan Based on Kristeva's Theory.}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {22}, number = {2}, pages = {615-639}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2017.114273.1140}, abstract = {دیدگاه های گوناگون اندیشمندان غربی درباره زبان و ادبیات، مجال وسیعی را برای نگرشی تازه از ابعاد گوناگون به متون ادبی فراهم آورده است. از جمله مکاتب ادبی که در قرن بیستم مطرح شد پسا ساختارگرایی است. پساساختارگرایان با دیدگاه هایی تازه به بررسی نشانه ها می پردازند. ژولیا کریستوا یکی از پساساختگرایان است که اندیشه هایش درحوزة آثار ادبی بسیار مورد توجه قرار گرفت. نظریات او به دلیل پیچیده بودن و آمیختگی زیاد با فلسفه کمتر در تحلیل متون ادب فارسی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از نظریات وی مربوط به امر نمادین و نشانه ای در زبان اسدو امر دیگری را تعدیل می کند و معنی محصول ارتباط میان آنهاست. در این پژوهش کوشش شده است امر نمادین و امر نشانه‌ای در شعر قصه شهر سنگستان اخوان که یکی از آثار برجسته ادبیات معاصر فارسی است جستجو و تحلیل گردد و تأویلات تازه‌ای درباره این شعر به دست یافت و نیز الگویی برای بررسی معانی گوناگون در متون متکثر به دست آید.}, keywords = {ژولیا کریستوا,امر نشانه‌ای,امر نمادین,قصه شهر سنگستان,اخوان ثالث}, title_fa = {تحلیل امر نشانه‌ای و امر نمادین در قصه شهر سنگستان بر اساس نظریه کریستوا}, abstract_fa = {دیدگاه های گوناگون اندیشمندان غربی درباره زبان و ادبیات، مجال وسیعی را برای نگرشی تازه از ابعاد گوناگون به متون ادبی فراهم آورده است. از جمله مکاتب ادبی که در قرن بیستم مطرح شد پسا ساختارگرایی است. ژولیا کریستوا یکی از پساساختگرایان است که اندیشه هایش درحوزة آثار ادبی بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخشی از نظریات وی مربوط به امر نمادین و نشانه ای در زبان است. به عقیده وی زبان نمی‌تواند منحصرا نشانه ای یا نمادین باشد بلکه هر یک از این دو امر دیگری را تعدیل می کند و معنی محصول ارتباط میان آنهاست. این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است که در شعر قصه شهر سنگستان امر نشانه‌ای بر زبان شاعر چه اثراتی دارد و چگونه می‌توان با توجه به امر نشانه‌ای این شعر را تأویل کرد. با بررسی امر نشانه ای و نمادین آشکار می‌گردد که اخوان بشدت تحت تأثیر رانه‌های نشانه‌ای قرار دارد و با دقت در این رانه‌ها می‌توان ناامیدی و یأس را مهمترین رانة نشانه‌ای شعر وی دانست.}, keywords_fa = {ژولیا کریستوا,امر نشانه‌ای,امر نمادین,قصه شهر سنگستان,اخوان ثالث}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_64627.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_64627_f9cf47a31aefc214820084ca436ed54f.pdf} }