@article { author = {Amjad, Fazel and Esmaeili, Parivash}, title = {Reflection of Baroque in the Structure of Sa'ib Tabrizi's Sonnets}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {5-19}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50891}, abstract = {To date, the Indian style of poetry has been known by manyscholars and literary critics as comparable to the European baroque in theseventeenth century, to which it is almost contemporaneous. Consequently, manycomparative studies can be found which have focused on the affinities betweenPersian poetry and the baroque school. In the present research, Sa'ib Tabrizi,who is acclaimed as the sole representative of the Indian style, has beenselected for investigating his verses from a baroque perspective. Far frompresenting Sa'ib as completely identifiable with the baroque in its entirety,by utilizing a structural analysis, the authors have tried to investigate someof the unique properties of the baroque, theatricality and chiaroscuro, inSa'ib's sonnets.}, keywords = {Baroque,Indian style,Sa'ib Tabrizi,Chiaroscuro,Theatricality}, title_fa = {بازتاب باروک در ساختار غزلیات صائب تبریزی}, abstract_fa = {تاکنون منتقدان و صاحبنظران بسیاری سبک هندی را از جنبه‌هایمختلف قابل مقایسه و حتی بسیار مشابه سبک باروک در اروپای قرن هفدهم بر شمرده‌اند کهتقریباً معاصر سبک هندی محسوب می‌شود. در این راستا مطالعاتی نیز در حیطة مقایسةتطبیقی بین برخی شاعران ایرانی و مکتب باروک صورت پذیرفته است. در این پژوهش، صائبتبریزی به عنوان نمایندة تمام عیار سبک هندی برای مطالعه انتخاب شده است. مقالةحاضر، غزلیات صائب تبریزی را از دیدگاه باروک مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسندگانمقاله بدون منطبق شمردن شعر صائب با تمامیت مکتب باروک سعی کرده‌اند با تحلیلیساختاری، شباهت شعر صائب را با برخی ویژگی‌های تقریباً منحصر به فرد سبک باروک، یعنیصحنة نمایش و بازی نور و تاریکی مورد بررسی قرار داده و رویکرد باروکی شعر وی راتببین نمایند.}, keywords_fa = {Baroque,Indian style,Sa'ib Tabrizi,Chiaroscuro,Theatricality}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50891.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50891_4f15fdae7e784dfb4608d158efde649b.pdf} } @article { author = {mohammadi, ebrahim and fareq, effat and haghdadi, Abdolrahim}, title = {Nawal El Saadawi & Genre of "Petroleum Novel"}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {21-35}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50892}, abstract = {Scholars have divided novels into various types based on differentcriteria including content, structure, place, etc. Some novels have been writtenwith the key topic of oil and its relevant issues, thus having a specialautonomy which bans them to be placed under the novel category. Therefore, anew name should be chosen for these novels, something which seems forgotten innovel categorization. Using the theroy of the novel and its definingprinciples, this research tries to introduce a novel type called “Petroleum Novel”to the readers after conducting an analysis of the novel Alhobo fi Zaman-e Naftby Nawal El Saadawi in Arabic. . The results suggest that the novels coveringsuch elements as oil and its relevant outcomes should be placed under the title“Petroleum Novel”.}, keywords = {Novel Theory,Typology of Novel,Petroleum Novel,Nawal El Saadawi,Alhobo fi Zaman-e Naft}, title_fa = {نوال السعداوی و گونة ادبی «رمان نفت»}, abstract_fa = {تقسیم‌بندی انواع رمان با توجه به ملاک‌ها و مؤلفه‌های متعدد ومتنوعی چون محتوا، ساختار، زمان، مکان، شخصیت و غیره، (یا برجستگی و محوریت یافتن یکیاز آن‌ها) انجام می‌شود. یکی از همین مؤلفه‌ها (محتوا) به رمان‌هایی که به‌طور جدیبه نفت و مسائل پیرامون آن توجه کرده‌اند، تشخص خاصی بخشیده است؛ به گونه‌ای که می‌توانگفت دارای استقلال نسبی‌اند و نمی‌توان آن‌ها را به طور قطع ذیل انواع شناخته شدةرمان قرار داد و شاید بتوان عنوان جدیدی برای این نوع رمان‌ها برگزید. نگارندگان،در این تحقیق می‌کوشند، با تکیه بر «نظریة رمان» و قواعد تعریف انواع رمان، پس ازتحلیل و بررسی رمان عشق در روزگار نفت (الحب فی زمن النفط) نوالالسعداوی، گونه‌ای از رمان، به عنوان «رمان نفت» را به عنوان گونه‌ای مستقل، معرفیکنند و بر اساس نظریه‌های رمان، از آن تعریفی ارائه دهند. از این پژوهش چنین برمی‌آیدکه آثار دربرگیرندة مؤلفه‌هایی چون نفت و مسائل و پیامدهای مربوط به آن، می‌توانندذیل عنوان «رمان نفت» قرار گیرند.}, keywords_fa = {Novel Theory,Typology of Novel,Petroleum Novel,Nawal El Saadawi,Alhobo fi Zaman-e Naft}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50892.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50892_621e3a9a722bb160779a6cebca7060fd.pdf} } @article { author = {Ramin, Zohre and Bakhtiari, Mohammad Javad}, title = {A Comparative Study of Common Romantic Concepts in “Hasht Ketab” by Sohrab Sepehri and Selected Poems by William Wordsworth}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {37-54}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50893}, abstract = {Comparative literature is an important area of literarystudies with a long history. The comparative study of writers and poets canshed light on the impact of various thoughts among different cultures. SohrabSepehri, as one of the eminent contemporary poets of Iran, and WilliamWordsworth, one of the founders of Romantic poetry in England are chosen forthis research. The employment of some Romantic concepts are among the commonpoetical aspects of Sepehri and Wordsworth. This research is based on thefollowing basic principles of Romanticism: Nature and childhood nostalgia,ambiguous locations and, death wish, , individualism and self image and thenotion of poet- prophet, and the love of birthplace and country. The currentresearch demonstrates that all of the above mentioned Romantic elements,central to Wordsworth, are also observable in Sepehri’s work. thus bringign thetwo poets extremely close in terms of the employment of Romantic concepts.}, keywords = {Comparative literature,Hasht Ketab,Soharb Sepehri,Romanticism,William Wordsworth}, title_fa = {بررسی تطبیقی مضامین مشترک رمانتیک در هشت کتاب سهراب سپهری و گزیدﺓ اشعار ویلیام وردزورث}, abstract_fa = {ادبیات تطبیقی از شاخه‌های مهم ادبیات در دنیای امروزی است که می‌توانگفت سابقه‌ای به نسبت طولانی دارد. مطالعة تطبیقی آثار نویسندگان و شاعران در میانفرهنگ‌ها و کشور‌های مختلف می‌تواند نقش راه‌گشایی در بررسی تأثیر عقاید و افکارفرهنگ‌های گوناگون بر یکدیگر داشته باشد. سهراب سپهری از شاعران برجستة معاصر ایرانو ویلیام وردزورث که در زمره پایه‌گذاران شعر رمانتیک در انگلستان بود، در اینبررسی تطبیقی واکاوی شده‌اند. به‌کارگیری برخی از اصول رمانتیسم یکی از وجوه مشترکشعری سهراب سپهری و ویلیام وردزورث است. این پژوهش بر چند فرضیة بنیادین مکتبرمانتیک استوار است: ١- نوستالژی طبیعت و کودکی ٢- توجه به فضاهای مبهم و ناشناختهو حضور مرگ ٣- انسان‌گرایی، فردیت و خویشتن‌نگری و پدیداری مفهوم پیامبر- شاعر ٤-علاقه به زادگاه. دستاورد علمی این پژوهش نشانگر این آنست که مجموعة عوامل یاد شدهپیرامون مبانی مکتب رمانتیک، به صورتی بارز در آثار این دو شاعر بازتاب یافته است،بنابرین می‌توان اشعار سپهری را نیز در ردیف اشعار وردزورث، و ایشان را شعرایرمانتیک بسیار نزدیک به هم به شمار آورد.}, keywords_fa = {Comparative literature,Hasht Ketab,Soharb Sepehri,Romanticism,William Wordsworth}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50893.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50893_af1c9de9d8a30466a9e21191e8077e66.pdf} } @article { author = {Mehrvand, Ahad}, title = {Postcolonial Aspects of Susan Glaspell’s Trifles}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {55-73}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50894}, abstract = {The current research examines the role of Postcolonial andDecolonization Theories in the study of Susan Glaspell’s Trifles, which hasalways been interpreted through feminism. Application of Postcolonial theoriesto this work is controversial; since neither the subject of the play, nor thesetting, nor the characters can be regarded as an instance of postcolonialliterature. This paper proves that despite the differences between Postcolonialand Feminist theories, it is possible to use those postcolonial theories thatraise similar issues with those of the feminist theories, namely Memmi’sanonymous collectivity, Césaire’s thingification, Bhabha’s sly civility,Fanon’s Postcolonial Theory of Violence, and Gates on signifying monkey, insuch a sense that it not only consistent with the feminist readings, but alsoreveals to the reader the hidden aspects of the play. In order to remark thesignificant role trifles play in the play, Ernest Hemingway’s Iceberg Theorywill be employed.}, keywords = {Anonymous Collectivity,Thingification,Sly Civility,Signifying Monkey,Iceberg Theory,Glaspell,Trifles}, title_fa = {بررسی جنبه‌های پسااستعماری نمایشنامة جزئیات اثر سوزان گلاسپل}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، خوانشی مبتنی بر نظریه‌های پسااستعماری واستعمارزدایی از نمایشنامة جزئیات اثر سوزان گلاسپل است. این نمایشنامه،همواره با خوانشی فمینیستی مورد بررسی قرار گرفته‌است. کاربرد نظریه‌های پسااستعماریدر این اثر، چالش برانگیز و مورد مناقشه است؛ چرا که نه موضوع نمایشنامه، نه مکانو نه شخصیت‌ها هیچ‌کدام مصداق بارزی از ادبیات استعماری به شمار نمی‌روند. اینمقاله، بر آن است اثبات کند، علی رغم تفاوت‌های مطالعات فمینیستی با پسااستعماری،می‌توان با در نظر گرفتن نقاط مشترک بین آن‌ها، از نظریه‌های پسا‌استعماری، مانندجمع ناشناس آلبر ممی، سلب انسانیت امه فرنان دیوید سزر، نزاکت حیله‌گر هومی بابا،نظریة خشونت فانون و میمون دلالت‌گر گیتـس بهـره برد، طوری‌که نه تنها با خوانش‌هایفمینستی نمایشنامه، در تعارض نباشد بلکه حتی جنبه‌های پنهان اثر را به خواننده بهوضوح آشکار کند. همچنین، این پژوهش از نظریة کوه یخی همینگوی بهره برده استتا اهمیت جزئیات را در نمایشنامه یاد شده اثبات کند.}, keywords_fa = {Anonymous Collectivity,Thingification,Sly Civility,Signifying Monkey,Iceberg Theory,Glaspell,Trifles}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50894.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50894_e97cc85c5b334461878c6f12a1b9c6be.pdf} } @article { author = {Heydari Fard, Maryam and Abbasi, Pyeaam}, title = {A Comparative Study of Characterization in The Glass Menagerie and The Persian Heritage}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {75-89}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50896}, abstract = {Characterization is a significant element which makes thecomparative study of Akbar Radi’s The Persian Heritage and Tennessee Williams’The Glass Menagerie, possible. The authors of this paper believe that Tom inThe Glass Menagerie has different aspects of characterization which can befound in the form of different characters in Radi’s The Persian Heritage. Thisstudy is an attempt to analyze Tom’s character and his roles in the play, andtrace his changing roles in the form of Jalil, Azim and Javad in The PersianHeritage. It is arguable that Tom’s characterization can be taken as aresultant of the three mentioned characters of Radi’s play. What affects suchcharacterization and developments can best be studied in the drastic changethat the structure of family has experienced in the modern era. This signifiesthat change in the traditional structure of family can be detected in characterization.This essay attempts to reveal the status of modern man in the modern world byanalyzing the characterization of the plays and reaction of man to thedominance of certain social conditions based on the American school ofcomparative Literature.}, keywords = {Characterization,Social Conditions,The Glass Menagerie,The Persian Heritage,Akbar Radi,Tennessee Williams,American School}, title_fa = {بررسی تطبیقی شخصیت‌پردازی در دو نمایشنامة باغ وحش شیشه‌ای و ارثیة ایرانی}, abstract_fa = {یکی از عناصری که مقایسة دو اثر ارثیةایرانی نوشتة اکبر رادی و باغ وحش شیشه‌ای نوشتة تنسی ویلیامز را، باوجود تفاوت اساسی در پیرنگ، ممکن می‌سازد، نوع شخصیت‌پردازی آن‌هاست. این مقاله براین باور است که تام در باغ وحش شیشه‌ای جنبه‌های شخصیتی متفاوتی دارد کههر یک از این جنبه‌ها، در نمایشنامة ارثیة ایرانی نمود بیشتری یافته و درقالب شخصیتی مجزا خود را نمایان ساخته است. این مقاله سعی بر آن دارد تا ابعاد شخصیتیتام را در جریان نمایش بررسی کرده و به ‌نمود این تحـولات در قـالب شخـصیت‌های ارثیةایرانی بپردازد. در واقع می‌توان این طور بیان کرد که شخصیت‌پردازی تام به نوعیبرایند این سه شخصیت نمایشنامة رادی است. عوامل تأثیرگذار بر تحولات در ساختارخانواده در عصر مدرن و گذار آن از قالبی سنتی به ‌شکلی جدید را می‌توان در شخصیت‌پردازیآثار مشاهده کرد. این مقاله تلاش دارد تا با بررسی تطبیقی شخصیت‌پردازی دو نمایشنامهبر اساس مکتب آمریکایی، تصویر دقیق‌تری از انسان مدرن در واکنش به‌ شرایط اجتماعیو اقتصادی حاکم بر عصر مدرن را در دو اثر با فرهنگ‌های متفاوت ارائه دهد.}, keywords_fa = {Characterization,Social Conditions,The Glass Menagerie,The Persian Heritage,Akbar Radi,Tennessee Williams,American School}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50896.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50896_2c9832accd09274fee913b29b73b983e.pdf} } @article { author = {Khodaei, Narjes}, title = {Marvelous Narrators; The Creative Presence of Women Writers in Contemporary German Literature}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {91-108}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50897}, abstract = {On the threshold of the twenty first century certain womenwriters appeared on the literary scene, whose ability to represent individualand social conditions was admired by critics. This essay looks at the writingsof three women who have attempted in an original way to depict the differentfacets of modern life in their works and have been received relatively well bycultural media and literary circles. The selected works will be analysed fromthe perspectives of various relevant literary and philosophic discourses, witha special emphasis on “pop” and “postmodern” approaches. Moreover, particularattention has been paid to these works’ distinguishing characteristics and theway they differ from “feminist literature”, which actually came into being withthe basic intention of calling in question and challenging patriarchalstructures and models in the seventies.}, keywords = {Women's Literature. Postmodernism,Pop Literature,Unstable Social Relationships,Kitsch,Commodification}, title_fa = {روایتگران شگفتی‌آفرین، حضور خلاقانة زنان نویسنده در ادبیات معاصر آلمان}, abstract_fa = {در آلمان و در آستانة قرن بیست و یکم، زنان نویسندة توانمندی پابه گسترة فعالیت ادبی نهادند که مهارت آن‌ها در بازنمایی معضلات فردی، بحران‌هایاجتماعی و روحیات نسل خویش موجب شگفتی منتقدان ادبی شد. این جستار به معرفی متونسه بانوی نویسنده‌ای می‌پردازد که در آثار خود، وجوه متفاوت زندگی مدرن را به شیوه‌هایمبتکرانه‌ای بازتاب داده و با استقبال فراوان محافل ادبی و رسانه‌های فرهنگی روبروشده‌اند. روایت‌های منتخب در بافت گفتمان‌های مختلف ادبی و فلسفی، و به ویژه باعنایت به رویکردهای «پاپ» و «پست‌مدرن» مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. افزون برآن، ویژگی‌ها و نکات تفارق آثار منتخب با«ادبیات فمینیستی» دهة هفتاد قرنبیستم که در ستیز با ساختارها و الگوهای مردسالارانه پدید آمده بود، مورد توجهقرار گرفته است.}, keywords_fa = {Women's Literature. Postmodernism,Pop Literature,Unstable Social Relationships,Kitsch,Commodification}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50897.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50897_94cfe3926c4456d2d88ab3cc9a7878c0.pdf} } @article { author = {zeinali, bahram and Gholizadeh, Roohangiz}, title = {Analytical Comparison Between the Ideology of Adoive and Onegin in the World of Superflouous Men World}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {109-121}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50898}, abstract = {Youth play a pivotal role in nineteenth-century Russianliterature. Their life and thoughts were different from others. They developeddifferent ideas and methods. The grasp of different sciences, eloquence, poetand literature, fighting skills, and aristocratic way of life were commoncharacteristics of superfluous man. However, they were different from usualaristocrats. They did not find anything but emptiness, mere entertainment,hopelessness, and sadness in the routine, luxurious life of usual aristocrats.They were proponents of change and reformation both in society and personallife, though the path to this end was not paved well. Their ideas and idealswere not tangible for others and rejected by the mainstream. This intriguedmany authors of the nineteenth-century and a great deal of literary work wascreated. In Russian literature, this group of aristocrats are known as“superfluous man.” This article tries to compare sportsmanin Pushkin and Goncharove’s works and survey the differences in attitudes andways of life of these characters. The life of these heroes in both worksrepresents the ideology and mental frame of the mind of the authors. To this end,we help the reader to learn about the difference of these characters byoffering description of characters and their appearance and the settings.}, keywords = {Pushkin,Eugene Onegin,Goncharov,Adoive,Superfluous Man}, title_fa = {مقایسة تحلیلی جهان‌بینی و زندگی آدویف و آنگین در دنیای آدم‌های زیادی}, abstract_fa = {موضوعجوانانقرن نوزدهمروسیهدرآثاربیشترنویسندگان، جایگاه ویژه‌ای داشت.زندگیوطرزتفکرآن‌ها بادیگران متفاوتبود. آنان ایده‌ها وشیوه‌های متفاوتیداشتند. تسلط‌شانبه ‌علوممختلف،تواناییدرسخنوری،شعروادب،جنگاوریوسبک زندگیاشرافیدر آن‌هابه ‌خوبینمایانبود.امااز سویی، بادیگراشرافزمانخودتفاوتعمدهوبزرگیداشتند. زندگیروزمرهوپوچ،تجملات،مجالسومحافلاشرافی،تنهااحساسیکه برای آن‌هابه ‌ارمغان می‌آورد،احساسپوچی،سردرگمی،یاسواندوهبود.آن‌هاخواستارایجادتغییراتوتحولاتعظیمدردرونخودوجامعهبودند. اماراهرسیدنبه‌ اینهدف،برایآن‌هاغریبوناآشنابود.ایده‌ها وآرمان‌هایآن‌هابرایاطرافیانقابلدرکنبودوتوسطجامعهواطرافیانپسزده می‌شدند. ازاینرو، بررسی شیوة تفکرآن‌ها،موردتوجهواهمیتنویسندگانقرننوزدهم واقع گشت و محور اصلی آثارآن‌ها قرار گرفت.دراصطلاحادبیروسیهبه ‌اینگونهاشراف «آدمزیادی» گفته می‌شد. دراینمقالهسعیخواهدشدبامقایسةاینگونةادبیدرآثارپوشکینوگانچاروف،تفاوتدیدگاه‌هاوسبکزندگیآن‌هاواکاویشود.زندگیقهرمانانهردوداستان،گویایجهان‌بینی والگوهای ذهنیهردونویسنده می‌باشد. در این راستا، سعیخواهد شد با ارائة توصیفی،ظاهروشخصیتهردوقهرمان، خوانندهبامقایسةفضایتوصیفشدهوسنجشموقعیتزندگی آن‌هابه‌ تفاوت‌هاوتمایزاتآن‌هاپیببرد.}, keywords_fa = {Pushkin,Eugene Onegin,Goncharov,Adoive,Superfluous Man}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50898.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50898_85701cfc6c6168aa04e8382b700b6940.pdf} } @article { author = {feizollahi, ali}, title = {Comparative Study of the Influence of Persian Literature on Spanish Literature}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {123-139}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50899}, abstract = {Comparative literature is defined as an empiric disciplinewithin literary studies that focuses on the comparison between a literature andother literature(s) or other forms of human expression. Nowadays, due to theclash between the two trends existing in the discipline -the historical and thetheoretical, comparative literature is immersed in a process of theoretical andpractical renewal that focuses on the search for a new field of study..Translation studies is one such field. The review of the influence of Spanishliterature on Persian literature is important in three aspects: 1. the processof sampling 2. The category 3. Recreation of new style. In this article,different literary texts in Spanish that have arisen under the influence ofPersian literature have been analyzed. I intended to demonstrate the effect ofPersian literature on Spanish literature through loaning, while the function ofArabic language and literature as an intermediary language has alsobeenacknowleged whereever it was necessary.}, keywords = {Substitution,Comparative literature,substrates,Adestratos,Andalusia,Islamic Spain}, title_fa = {مقایسه ادبی تأثیرپذیری ادبیات اسپانیا از زبان فارسی}, abstract_fa = {ادبیات تطبیقی به عنوان شاخه‌ای از مطالعات ادبی به شمار می‌رود که هدف آن مقایسة آثار یک ادبیات با دیگر آثار ادبی می‌باشد. با توجه به گرایش‌هایی که اخیراً این شاخه ادبی پیدا کرده یعنی قطب تاریخی و قطب نظری، بنابراین نیاز به مطالعات جدید در زمینه‌های دیگر روز به روز بیشتر احساس می‌شود که یکی از این زمینه‌ها مطالعات ترجمه و زمینه‌های وام‌گیری و وام‌دهی است و نیز بررسی تأثیرپذیری ادبیات از یکدیگر می‌باشد. قدمت ادبیات تطبیقی در اسپانیا به قرن 11 میلادی و یا حتی پیش‌تر از آن یعنی به زمان حملة اعراب به اسپانیا در قرن هفتم باز می‌گردد. ولی قرن یازدهم از آن جهت حائز اهمیت است که از یک سو ادبیات نوشتاری اسپانیا بوجود آمد و از سوی دیگر اولین آثار به زبان کاستیلا (زبان فعلی اسپانیا) توسط اولین شاعر اسپانیایی یعنی گونزالو د برسئو[1] به رشتة تحریر درآمد و اولین مطالعات ادبیات تطبیقی در اسپانیا با آمیخته شدن ادبیات عرب (و فارسی) با ادبیات اسپانیا بوجود آمد. در این مقاله سعی شده ضمن گردآوری متون مختلف در زبان اسپانیایی که تحت تأثیر ادبیات فارسی بوجود آمده‌اند با استفاده از روش تجزیه و تحلیل و بار معنایی برخی از صورت‌های ساخت‌واژی در فارسی و اسپانیایی، به اثبات نظریة تأثیر و وام‌گیری ادبیات اسپانیایی از ادبیات فارسی در این زبان پرداخت، ضمن این که از زبان عربی نیز به عنوان زبان عامل و واسطه نیز هرجا که نیاز بوده استفاده شده است.[1]- Gonzalo de Berceo}, keywords_fa = {Substitution,Comparative literature,substrates,Adestratos,Andalusia,Islamic Spain}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50899.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50899_c9b3a9a81e4990ecfe91a18c6c85fd82.pdf} } @article { author = {Jannessari Ladani, Zahra}, title = {Tradition and/or Modernity in Contemporary Iranian Short Fiction}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {141-156}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50900}, abstract = {This Study focuses on the relationship between tradition andmodernity and their reciprocity and/or opposition in Iranian short fiction. Forthis purpose, six short stories have been selected from Beshno Az Vey ChonHekayat Mikonad, a collection of short stories written by the most recentIranian short fiction writers. These stories are as follows: ShahrnoushParsipour's "Bagh-e Farrokhleqa," Mansour Koushan's "Ayne-yeSangi-e Madarbozorg," Monirou Ravanipour's "Kanizoo," AmirHassan Cheheltan's "Asrar-e Marg-e Mirza Abul-Hassan Khan Hakim,"Asghar Abdollahi's "Dar Posht-e An Meh," and Jafar ModarresiSadeghi's "Shazdeh kouchulou." Besides being recent, the mentionedstories best suit the approaches adopted for the analytical purposes of thisstudy. The researcher seeks to examine the notions of tradition and modernityin these stories through feministic and deconstructionist criteria and provethat there is a negotiation between the two discourses in the selectedmaterial. In other words, the researcher is going to propose that some modernIranian fiction is capable of representing both modernity and tradition ratherthan depreciating tradition in favor of modernity. It should be stressed thatthe researcher is not going to extend her conclusions to all contemporaryIranian short fiction.}, keywords = {Tradition,Modernity,Short Fiction,feminism,Deconstruction,Iranian Culture}, title_fa = {چالش‌های سنت و مدرنیته در چند داستان کوتاه معاصر ایرانی}, abstract_fa = {مطالعة حاضر دربارة جایگاه و رابطة سنت و مدرنیته، تقابل وتضاد، و یا به‌هم‌آمیختگی آن‌ها در گونة داستان کوتاه ایرانی است. برای این منظورشش داستان کوتاه از مجموعة بشنو از وی چون حکایت می‌کند، انتخاب شده است.این داستان‌ها عبارتند از: «باغ فرخ‌لقا»، «آیینة سنگی مادربزرگ»، «کنیزو»، «اسرارمرگ میرزا ابوالحسن خان حکیم»، «در پشت آن مه»، و «شازده کوچولو» که به ترتیب توسطشهرنوش پارسی‌پور، منصور کوشان، منیرو روانی‌پور، امیرحسن چهلتن، اصغر عبداللهی، وجعفر مدرس صادقی به نگارش درآمده‌اند. در این داستان‌ها، برهم‌کنش سنت و مدرنیتهدر جامعة ایرانی در قالب مضامین زیر نمودار می‌شود: جایگاه زن مدرن در جامعة سنتی،تضادهای نسل زنان مدرن و زنان سنتی، انحراف اخلاقی در جامعة مردسالار در حرکت به سمتمدرنیته، سکوت و جنون زنان، و خودشیفتگی و خمودگی زن به عنوان موجودی با هویت مسخ شدهدر زندگی متأثر از مدرنیته. گزینش این داستان‌ها بر اساس جدید بودن و همخوانی‌شانبا رویکردهای ذیل انجام گرفته است. نگارنده در نظر دارد تا با رویکردهای فمینیستیو ساختارشکنی، این داستان‌ها را بررسی و به ارزیابی نحوة کاربرد سنت و مدرنیته درآن‌ها بپردازد. هدف از انجام این مطالعه، اثبات وجود کنش و برهمکنش میان سنت ومدرنیته در داستان‌های کوتاه انتخاب شده است. به بیان دیگر، نگارنده در صدد اثباتاین حقیقت است که برخی از داستان‌های کوتاه ایرانی معاصر قادر به نمایاندن مدرنیتهصرف و نادیده گرفتن سنت به‌طور کامل نیستند.}, keywords_fa = {Tradition,Modernity,Short Fiction,feminism,Deconstruction,Iranian Culture}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50900.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50900_9f5d9dc429ee275df0fc85d1e11a838b.pdf} } @article { author = {Yazdan Manesh, Vafa}, title = {The Exploration of the Origin of the Novel in Urdu Literature}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {17}, number = {3}, pages = {157-176}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2012.50901}, abstract = {In the second half of the nineteenth century realistic stories were replaced by fictive ones in Urdu Literature.Wisdom and the important purposes of the Aligarh movement made very big changes in the fiction and novel. Nazir Ahmad and Abul-Halim Sharar were the first authors who created the novel. Their traditional beliefs could be felt in their novels. In their books and stories, first they were pointing to the role of women in the society and the family. Nazir Ahmad who did not like the European culture, started warning about westernization and the effects and problems which would come as a result.. He negated all the superstitious and religious misconceptions. Sharar started to write historical novels to create samples from Islamic Myths and in his novels cleared many things about the parties and groups which were not true.Ratan nath Sarshar, who was a Hindu, was well aware of Muslims and their beliefs, and started to describe muslim ‘s life and beliefs in the form of consolation. The varieties offered in the novels of these two writers has enriched Urdu literature.}, keywords = {Novel,Nazir Ahmsd,Sharar,Sarshar,Character,Technique}, title_fa = {جستاری بر سر آغاز رمان‌نویسی در ادبیات اردو}, abstract_fa = {در نیمة دوم سدة نوزدهم میلادی، واقع‌گرایی جایگزین داستان‌هایتخیلی در ادبیات اردو شد. خردگرایی نهضت علی‌گر و هدفمندیش برای اصلاح، منجر بهتحول ادبیات داستانی شد. نذیراحمد و عبدالحلیم شرر، دو نویسندة پیشتاز این نهضت،از پشگامان رمان‌پرداز اردو به شمار می‌رونـد. پنداشت‌های آیینی و کاربست‌پنداریآن در رمان‌هایشان نمایان است. آن‌ها برای نخستین بار به نقش زن در خانواده وجامعه می‌پردازند. نذیراحمد، دلزده از غرب، عواقب غربزدگی را هشدار می‌دهد؛ فریبکاریخرافات و باورهای غلط دینی را نفی می‌کند. شرر با رمان‌های تاریخی، اسطوره‌هایاسلامی را به عنوان الگو معرفی می‌کند و از فریبکاری فرقه‌های ساختگی می‌گوید. رتننات سرشار، فردی هندو، به خوبی با آداب و رسوم مسلمان‌ها آشناست و زندگی و باورهایآن‌ها را در قالب تلفیقی رمان و داستان با جزییات‌نگاری وصف می‌کند. در این مقالهسعی بر آن است تا به تأثرات برگرفته از فرهنگ اروپا در آثار سه رمان‌نویس پرداختهشود؛ زیرا تنوع در آثار آن‌ها منجر به غنی شدن خشت بنای رمان در ادبیات اردو شدهاست.}, keywords_fa = {Novel,Nazir Ahmsd,Sharar,Sarshar,Character,Technique}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_50901.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_50901_b85764d8185f24c366bded31837e845e.pdf} }