@article { author = {اسفندی, اسفندیار and غلامی, فاطمه}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {The explication of the role of fire in, and its profound impact on, human communities throughout history requires multiple ranges of knowledge such as history, psychology, sociology, physics, ethnology, anthropology. While the present paper does not utilize all these principles, it argues that fire may encompass a broad range of meanings that enable this element to possess a receptacle of diverse and contradictory senses and symbolic concepts. To address some of these symbolic characteristics, the authors try to analyse its varied meanings through an analysis of some of the dichotomies it has obtained, two of which are fire as destructive/ constructive force and a life-/death-giving element. In order to do so, the authors base their argument on a tradition which, compared with other cults, reveals the symbolic characteristics of fire more conspicuously and more succinctly, namely, Zoroastrianism.}, keywords = {Bachelard,Dichotomy,Fire,symbol,Tradition,Zoroastrianism}, title_fa = {تشریح دوگانگی نماد آتش در آیین زرتشتی}, abstract_fa = {بررسی جایگاه متمایز آتش و تأثیر ژرف آن بر زندگی روزمره و تاریخ جوامع بشری، آن چنان که مد نظر گاستون باشلار و دیگر نظریه پردازان نقد مضمونی است مستلزم این است که از گستره‌های مختلف دانش مدد بجوییم. تاریخ، روانشناسی، جامعه‌شناسی، شاخه‌های مختلف علم فیزیک، قوم‌‌شناسی و مردم‌شناسی تاریخی، هر یک بخشی از این گستره هستند. مقالة حاضر بدون بهره گیری از همة این زمینه‌ها به این نکته می پردازد که آتش به صورت بالقوه می‌تواند طیف گسترده‌ای از معانی را به همراه داشته باشد. همین امر، این عنصر را به مجموعه‌ای معنایی و به دنبال آن مجموعه‌ای از مفاهیم نمادین مبدل می‌سازد. از ورای این ویژگی‌های نمادین است که ما به بررسی این پدیده خواهیم پرداخت و توصیفات و تحلیل‌های خود را بر پیرامون محور دوگانگی و تناقض بزرگ این پدیده پیش خواهیم برد (آتش مخرب/ بارور کننده؛ نماد زندگی / نماد مرگ). در این راستا، اساس کار خود را بر پایة آیین زرتشت بنا می نهیم که بیش از دیگر آیین‌ها و سنن، ویژگی‌های نمادین آتش را بارز و ارزشمند می‌سازد.}, keywords_fa = {آتش,آیین زرتشت,باشلار (Bachelard),دوگانگی,سنت,نماد}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18434.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18434_7fc20b6ccfac3673acbed22004cbc4a5.pdf} } @article { author = {خان‌زاده, علی and معرفت, حمیده and حجازی, باقر and جعفری‌کندوان, غلامرضا}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {The present study investigated the relationship among emotional intelligence, assertiveness and verbal participation of learners of English as a foreign language. The sample included 68 female and 47 male learners of English as a foreign language at two levels of language proficiency (elementary and intermediate). The learners completed Cyberia Shrink’s Emotional Intelligence Questionnaire and NEO Personality Inventory Revised (NEO-PIR) and the teachers completed the verbal participation rating scale. Significant correlations were obtained among verbal participation and assertiveness and extraversion; however, there was no significant relationship between verbal participation and emotional intelligence. Simultaneous and stepwise regression analyses were performed revealing that three variables (extraversion, language proficiency level and gender) accounted for 17.1 percent of the variance in verbal participation. Personality type (extraversion-introversion) differences were found in the average level in verbal participation and assertiveness. Based on the results, the authors recommend inclusion of assertiveness training programs in introverted English learners’ curriculum.}, keywords = {Assertiveness,Emotional intelligence,Extraversion,Language proficiency level,Verbal Participation}, title_fa = {رابطة هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة هوش هیجانی و جرأت‌ورزی با مشارکت کلامی بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، با توجه به جنسیت، میزان برون‌گرایی و سطح بسندگی زبان انگلیسی انجام شد. 68 دختر و 47 پسر در دو سطح مبتدی و متوسط از بسندگی زبان به صورت نمونة در دسترس انتخاب شدند و با پرسشنامة هوش هیجانی سیبریا ‌شرینک و پرسشنامة شخصیتی تجدید نظر شدة نئو مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان و گام‌به‌گام نشان داد که برون‌گرایی، سطح بسندگی زبان انگلیسی و جنسیت می‌توانند تغییرات مشارکت کلامی را پیش‌بینی نمایند. متغیر هوش هیجانی، به دلیل عدم ارتباط و متغیر جرأت‌ورزی، به‌‌رغم ارتباط مستقیم و معنی‌دار با مشارکت کلامی، به واسطة همپوشی با متغیر برون‌گرایی از تحلیل خارج شدند. نتایج آزمون t نشان دهندة مشارکت کلامی و جرأت‌ورزی بیشتر فراگیران برون‌گرا نسبت به فراگیران درون‌گرا بود. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزش جرأت‌ورزی برای فراگیران درون‌گرا در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {برون‌گرایی,جرأت‌ورزی,سطح بسندگی زبان,مشارکت کلامی,هوش هیجانی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18435.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18435_869d4c0c4b92e60ca7e235ba10dd068e.pdf} } @article { author = {شاهین, شهناز}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {Contemporary drama differs from its classical counterpart in many respects, including 'the three unities' and some other cumbersome dramatic rules. It seems as if all classical dramatic criteria such as action, character, dialogue have undergone a drastic transformation and time has also lost its linear flow. The contemporary dramatic text has a distorted structure which deals with daily issues and bespeaks the problems of today’s society. This article discusses these structural and conceptual differences through a comparative approach applied to Negin, an Iranian play, by Hamid Amjad. In this play, the author contends, social realities create tension and the circular structure of the play negates the liberation of the characters.To clarify the novelties of the play, samples of contemporary French drama will also be presented.}, keywords = {Character,Classical Theatre,Contemporary Theater,Dramatic Structure,Negin,Paratextual Factors,time}, title_fa = {بررسی یک نمایشنامة معاصر ایرانی با رویکرد اصول سبک‌شناختی نمایشنامه‌نویسی غرب}, abstract_fa = {این گفتار به بررسی اصول سبک‌شناختی ادبیات نمایشی معاصر می‌پردازد و تفاوت‌های آن را با متون کلاسیک بررسی می‌کند. یکی از این اصول وحدت‌های سه‌گانة ارسطو و قواعد دست و پاگیر نمایشی است که به فراموشی سپرده شده است. گویی تمام معیارهای تئاتر کلاسیک، همچون کنش، شخصیت و گفت و شنود، به نوعی شالوده شکنی مبتلا گشته‌‌اند و زمان نیز تداوم خطی و مستقیم خود را از دست داده است. متن نمایشی معاصر، ساختاری از هم گسیخته دارد، از مسائل روزمره سخن می‌گوید و درد جامعه امروز را بیان می‌کند. در این مقاله نویسنده این تفاوت‌های ساختاری و محتوایی را با نگرشی مقایسه‌ای از منظر جامعه‌شناسی در نمایشنامة ایرانی نگین، اثر حمید امجد بررسی می‌کند. بحث نویسنده اینست که در این نمایشنامه، واقعیت‌های اجتماعی تنش‌زا بر ساختار دورانی نگین تأثیر گذاشته است و این امر امکان هر گونه رهایی شخصیت ها را نفی می‌کند. در ادامة بحث، برای روشن شدن نوآوری‌های این اثر، نمونه‌هایی از تئاتر فرانسه ارائه شده است.}, keywords_fa = {تئاتر کلاسیک,تئاتر معاصر,زمان,ساختار نمایش,شخصیت,عناصر پیرامتنی,نگین}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18436.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18436_8fdde239d3753aff2b198e5428a55fdd.pdf} } @article { author = {قویمی, مهوش and هوشمند, نرگس}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {Based on the theories of Jakobson who believes that a literary text consists of a series of linguistic strategies, this article studies a short poem by Parvin E'tessami, a contemporary Iranian, woman poet. To elucidate how the poet uses structural tactics, the authors throw light upon its grammatical features such as verb forms, syntax, phonetic features achieved by its rhyme pattern, and lexical features including repetitions, synonyms and antonyms. The study shows that these features play an important role in creating a sharp contrast between the two persons involved in the poem and, at the same time, giving more prominance to the poem's content.}, keywords = {Grammar,Linguistic Features,Parallelism,Phonetic,Repetition,Structure}, title_fa = {بررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی}, abstract_fa = {در این مقاله با در نظر گرفتن نظریه‌های یاکوبسن، زبان‌شناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونه‌ای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر صورتگرایان، متن ادبی قبل از هر چیز مجموعه‌ای از پدیده‌های ویژة زبانی است، شعر مورد نظر از لحاظ ویژگی‌های ساختاری و چه‌گونگی توازن موجود در شعر، ویژگی‌ دستوری به‌ویژه در بررسی افعال و ساختار دستوری، ویژگی آوایی ناشی از وجود قافیه‌ها، ردیف‌ها و سرانجام ویژگی واژگانی از لحاظ تکرار کلمات و دامنة معنا‌شناختی آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌است. بررسی انجام شده نشان می‌دهد که پدیده‌های وی‍‍‍‍‍‍ژة زبانی در ایجاد تقابل و رویارویی دو شخصیت‌ موجود در شعر و برجسته‌سازی محتوای آن نقش بسزایی دارند.}, keywords_fa = {آوا,تکرار,توازن,دستور زبان,ساختار,ویژگی زبانی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18437.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18437_316b102837b29e15dbdc187673d4c3fc.pdf} } @article { author = {پناه, شیوا کیوان and علوی, سیدمحمد}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {The present study investigates how accurately EFL learners assess their understanding of the meaning of unknown words, and whether language proficiency and gender influence their self-assessment. The study was carried out in three phases. In phase one, participants took a proficiency test and read a text in which forty items were highlighted. They were required to assess their understanding of the meaning of unknown words on a four-point scale. In phase two, they provided a translation, synonym, antonym, or an explanation of the unknown words. In phase three, they received the same self-assessment sheet to reassess their understanding of the meaning of unknown words. The results indicated that learners' assessments are not reliable. Moreover, it was found that proficiency in the L2 and gender influence learners' self-assessment. Therefore, on the basis of the findings, L2 learners are encouarged to check the accuracy of their guesses.}, keywords = {guessing the meaning of unknown words,Language proficiency,relaibility,self assessment,word knowledge}, title_fa = {بررسی پایایی خودارزیابی زبان‌آموزان در استنتاج معنای واژگان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی پایایی (reliability) خودارزیابی (self assessment) دانش واژگانی (lexical knowledge) در متن و نقش توانش زبانی بر آن، می‌پردازد. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است. در مرحلة نخست، زبان آموزان، آزمون توانش زبانی را پاسخ گفتند و میزان درک خود از معنای 40 واژة مشخص شده در متن را تعیین کردند. در مرحلة دوم، از آن‌ها خواسته شد تا ترجمه، مترادف، متضاد و یا توضیح واژگانی را که در مرحله قبل میزان درک خود از آنها را مشخص کرده بودند، فراهم آورند. در مرحله سوم آن‌ها میزان دانش خود از واژگان مشخص شده در مرحلة اول را ارزیابی کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که خودارزیابی زبان آموزان معتبر نیست و تحت تاثیر توانش زبانی آن‌ها قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر پیشنهاد می کند که مدرسان زبان ضمن تشویق زبان آموزان به حدس واژگان ناآشنا در متن، آن‌ها را به طور مستمر به بازنگری و بررسی معنای حدس‌زده ترغیب کنند.}, keywords_fa = {استنتاج معنای واژگان,پایایی,توانش زبانی,خودارزیابی,دانش واژگانی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18438.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18438_24ff2adeb3ba1ce169af82ef1020a319.pdf} } @article { author = {محسنی, محمدرضا}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {This paper explains Jacques Lacan's view about language and the unconscious. Lacan finds a resemblance between the function of the unconscious mind and the function of language. It means the relation between the Signified & the Signifier which is dominant in language system is the same in the unconscious. In other words, while using signifiers such as sounds and words and thereby creating meaning in the mind of the audience, the unconscious mind in contact with taste, smell of things and people or under the impression of images and past memories rises in our mind in the form of signifiers. From Lacan's view, it is clear that metaphorical and metonymic relation between words has the ability to dynamise man's unconscious.When a child is born he finds himself in a situation among his parents' inter-relations. From then on, the child is in a competitive position with his father to posses his mother. This child, in order to step into competition, should be present in the same symbolic system that his father has been before and use language as a tool to create "Dialogues". This article explains the formation of a “dialogue “with the existence of the language as an element and shows it as a symbolic system. A system which has been shaped in the chil?s mind and will place him in competition with his father to own the “mother”.}, keywords = {Lacan,Language,signifier,Signify,unconscious}, title_fa = {ژاک لکان، زبان و ناخودآگاه}, abstract_fa = {در این مقاله، مـا دیـدگـاه لکان را دربارة زبان و ناخودآگاه بررسی می‌کنیم .دیدگاه‌هایی که برگرفته از تئوری‌های «فروید» است. ژاک لکان برای ناخودآگاه ذهن انسان ساختاری شبیه به ساختار زبان قائل است. یعنی همان رابطه دال و مدلول حاکم در نظام زبانی که در ساختار ناخودآگاه ذهن نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، همچنان که بکارگیری دال‌هایی همچون اصوات و کلمات، زنجیره‌ای از مدلول‌ها یا معانی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند، ناخودآگاه ذهن نیز در تماس با دال‌هایی همچون مزة خوراکی‌ها، رایحة برخی اشیاء یا اشخاص و یا دیدن بعضی از تصاویر، خاطراتی را از گذشته به صورت مدلول‌هایی در ذهن ما بیدار می‌کند. پیش از لکان، ساختارگرایانی همچون کلود لوی- استروس نیز، برای تمامی فرایندهای اجتماعی، از جمله زبان، ساختاری بنیادین قائل بودند که غالب اوقات به شکل ناخودآگاه باقی می‌ماند. درست همانند زبان که زنجیره‌ای از واحدهای نشانه‌ای و نمادین را تشکیل می‌دهد، ناخودآگاه انسانی نیز مجموعه‌ای از عناصر نشانه‌ای را که حاصل امیال ارضاء نشدة فرد است، همچون کدها و رمزگان زبانی درخود ذخیره می‌کند. لکان به تآسی از فروید، میان سه مفهوم «نیـاز»،«کشش» و «میل» تفاوتی اساسی قائل است؛ و در حالی که مفهوم نخست را یک نیرویی فیزیکی قلمـداد می‌کند، برای دو مفهوم دیگر فرایندی روانشناختی قائل است. لکان فرضیة «عقدة ادیپ» را وارد نظام زبانی می‌کند. از دیدگاه او وقتی‌که کودک متولد می‌شود، در فضایی رقابتی با پدر، برای تصاحب مادر قرار می‌گیرد، حال این کودک یرای رقابت با پدر باید در همان نظام نمادینی که پیش‌تر پدر وارد آن شده، حضور یابد و از زبان به عنوان ابزاری برای ایجاد این گفتمان استفاده کند. این مقاله تلاشی است تا چگونگی تشکیل گفتمانی را با حضور عنصر زبان به عنوان نظامی نمادین نشان دهد، نظامی که در ذهن کودک شکل گرفته تا او را در فضایی رقابتی با پدر برای تصاحب مادر قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {استعاره,دال,زبان,ژاک لکان,کنایه,مدلول,ناخودآگاه}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18439.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18439_6303e77880cef1f081481ab5af8d2df7.pdf} } @article { author = {پور, مرضیه یحیی}, title = {-}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {12}, number = {38}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {}, abstract = {In the twentieth century, Russia was pregnant with events, convulsions, internal and external insurgencies. Writers of the age followed their predecessor, Leo Tolstoy, who had written many works about war in the nineteenth century. Contemporary writers in this century also wrote about war literature and created outstanding works in this field. Among these writers we can refer to Mikhail Sholokhov, known for works like Quiet Flows the Don and The Fate of a Man. The issue of human fate has been one of the main subjects of literature in different periods. Giving a general title to his novel, Sholokhov sets about this subject. The writer has described the fate of heroes and of the country. Andrei Sakalov, the main hero of the novel, is a symbol of resistance, self-sacrifice, and humanity, going though several bitter experiences up to the end of the novel. This article argues that it is through the power of love and affection that Sakalov could endure and remain human in the context of a corrupt society like the then Russia in which one was more prone to becoming a beast.}, keywords = {Homeland,Humanity,Love,Self sacrifice,Sholokhov,The Fate of a man,War}, title_fa = {بررسی موضوع جنگ و پیامدهای آن در داستان}, abstract_fa = {روسیه در قرن بیستم آبستن حوادث، تشنجات و درگیری‌های داخلی و خارجی بسیاری بود و نویسندگان در این قرن نیز به پیروی از پیشینیانی چون لف تالستوی که خالق آثاری چند دربارة جنگ بودند، به ادبیات جنگ روی آوردند و آثار ارزنده‌ای از خود بر جای گذاشتند. از میان این نویسندگان می‌توان به میخاییل شولخف مؤلف رمان دن آرام و داستان سرنوشت انسان اشاره کرد. پرداختن به «سرنوشت انسان» از موضوعات اصلی ادبیات در همة دوران تاریخ بوده است. شولخف نیز با انتخاب این مضمون برای عنوان اثر خود، به تحلیل آن می‌پردازد. نویسنده در این داستان، به توصیف سرنوشت قهرمانان و کشور پرداخته است، وی نشان می‌دهد که آندره ساکالوف قهرمان اصلی اثر، سمبل مقاومت، از خودگذشتگی و انسانیت است و با تحمل تلخی‌های بسیار تا پایان، به کمک نیروی عشق و محبت، انسان باقی ماند، در حالی‌که شرایط روسیه به‌گونه‌ای بود که او می‌توانست به یک حیوان بدل شود.}, keywords_fa = {از خود گذشتگی,انسانیت,جنگ,سرنوشت انسان,عشق,وطن}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_18440.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_18440_ba4536c07e80cbeb5459e1e7f3f1c25e.pdf} }