@article { author = {Asadi, Saeed and Anushiravani, Alireza}, title = {The Modern Theory of the Fourth Man and Slippery Subject: An Interdisciplinary Reading of Hamlet and Timbuktu}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {1-21}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.290544.1905}, abstract = {Abstract Cartesian duality and Kantian transcendentalism widend the gap between philosophy and literature inaugurated by Plato, but literature was not corrupted by any duality, truth or knowledge. Through interdisciplinary studies, the present paper aims to show how Platonic Chorismos beclouded the relationship between these two siblings, philosophy and literature The researcher proposes a new philosophical theory named Fourthmanism and Slippery Subject in which literature rejects any representation or subjectivity. The present study aims to offer an ethical man in literature living in the lowest layers of the society. This man comes to the scene in Renaissance, and, through desubjectification, turns Platonic doxa to episteme. In so doing, Hamlet and Timbuktu are chosen to show Fourthmanism from Renaissance onward.    }, keywords = {Key words: Chorismos,Fourth Man,Slippery Subject,Doxa,Episteme}, title_fa = {ارائه نظریه نوین انسان چهارم و سوژه لزج: هملت و تیمبوکتو در بوته نقد مطالعات بین رشته‌ای}, abstract_fa = { تقابل دکارتی و استعلای کانتی، تفارق ادبیات و فلسفه را که افلاطون مبدع آن بود؛ تشدید کرد، اما ادبیات به هیچ تقابل، حقیقت یا دانشی آلوده نشد. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش مطالعات بین رشته‌ای نشان‌دهد که چگونه خوریسموس افلاطونی، رابطة متقابل این دو خواهرخوانده، یعنی فلسفه و ادبیات را تیره و تار کرده‌است. نگارندگان دیدگاه فلسفی جدیدی را ذیل عنوان انسان چهارم و سوژة لزج ارائه می‌دهند که در آن ادبیات هرگونه سوژه‌ مندی و کیفیت بازنمایی را رد می‌کند. هدف مقالة حاضر ارائه انسانی در سپهر ادبیات با رویکرد اخلاقی در فرودین­ترین لایه‌های جامعه است. در عصر رنسانس است که انسان چهارم با حضور بی‌وزن‌ خود به‌صحنه می‌آید و با سوژه‌زدایی یا سوژة لزج اعلام وجود کرده و دوکسای افلاطونی را به‌ایقان تبدیل می­کند. برای این منظور هملت و تیمبوکتو انتخاب شده‌اند تا صیرورت انسان چهارم از دوران رنسانس به‌این سو بررسی شود.}, keywords_fa = {خوریسموس,انسان چهارم,سوژه لزج,دوکسا,شناختمان}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81166.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81166_33fa4211540ae1527280363b4cb243ff.pdf} } @article { author = {Baghaei, ٍEhsan and Pourgiv, Farideh}, title = {Trauma in Post 9/11 Fiction: Case study of Mandanipour and McEwan}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {22-38}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2020.293167.1919}, abstract = {Abstract This paper studies the landscapes in Ian McEwan’s Solar and examines the narrator’s epistemological lens in his description of the landscapes. The research draws upon David Harvey’s definition of built environment, which contributes to the generation of a more practical definition of landscape, and argues that the narrator and the focalizer’s realistic descriptions of the landscapes have their origin in their scientistic mindset and firm reductionist belief in (neo)liberalism. With regard to such descriptions, the paper focuses on how, since the late twentieth century, the earth, as the cradle of nature and location of countries with definite political borders, is transformed into a landscape of a (blue) planet without any political or spatial borders on it. Using Harvey’s Marxist critiques of capitalism and neoliberalism, this study also analyzes the narrator and focalizer’s belief in science as a savior and the single avenue towards understanding the world. It is concluded that the ecological stance in the story is grounded in the very epistemology from which the man-made climate change arises.  }, keywords = {Key Words: epistemology,Harvey,McEwan,Landscape,(Neo)Liberalism,Scientistic Realism}, title_fa = {تروما در داستان پسا 11 سپتامبر2001 : مطالعه موردی مندنی پور و مک یوئن}, abstract_fa = {آنچه که در 11 سپتامبر 2001 رخ‌داد؛   نه تنها دگرگونی‌های سیاسی را در پی داشت که بسیاری از سردمداران دنیا را از سریر قدرت بزیر کشید، و فزونتر؛ سبب جنگ و کشتار مردم بیگناه بسیاری شد و تاریخ دنیای مدرن را به‌پیشا و پسای 11 سپتامبر تقسیم کرد. رمان ، نمایشنامه، داستان‌ کوتاه و آثار غیر داستانی بسیاری دراین زمینه نوشته شده است. نابرابری‌های نژادی، سیاسی و فرهنگی  در برخی از این آثار، تحت تاثیر اثرات تروماتیک این حادثه بروز کرده است. شخصیت‌های مندنی‌پور طیفی از شرق و غربند، در صورتیکه شخصیت‌های مک یوئن درحقیقت همگی سفید پوست و بریتانیایی ‌اند. در این مقاله  با استفاده از انگارة ترومای فرهنگی الکساندر مجموعه داستان آبی ماورای بحار اثر مندنی‌پور و شنبه اثر ایان مک یوئن بررسی شده تا چگونگی ارایة این دو نویسنده در بارة حادثه و ترومای  شخصیت‌ها بررسی شود و  بنگریم که واکنش شخصیت‌ها در پی تروما چگونه است.}, keywords_fa = {رمان پسا سپتامبر2001,ترومای فرهنگی,آبی ماورای بحار,شنبه,الکساندر}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81120.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81120_1ed75a68ae9ca3ab0df1a2bd2dff059d.pdf} } @article { author = {Asadi Amjad, Fazel and Hanif, Mohsen and Rezaei, Tahereh and Jalali Farahani, Maryam}, title = {An Investigation of Henry Louis Gates’ Notions of “Signifying” and “Double-voicedness” in Lorraine Hansberry’s Les Blancs}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {39-55}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.270875.1773}, abstract = {  Abstract The African American female playwright Lorraine Hansberry in her great plays not only exposes the various brutal shapes that the powerful mask of colonialism takes, but also emphasizes the celebration of African American culture, custom, literature, experience, and achievements.  Hansberry’s second play, Les Blancs, can be considered the first brilliant work written by an African American dramatist focusing on Africa and deliberately and intentionally posing questions in the context of African Americans liberation debate. Hansberry  wrote Les Blancs as a reply to The Blacks written by Jean Genet, in which the French dramatist staged an awful portrayal of African Americans. Indeed, he presented them as the protagonists of whites[S1] . Lorraine Hansberry in all her plays, including Les Blanc, objects to the omission and disregard of the African culture, people, literature, history and custom in maintaining the Western European American hegemony.  She also denounces the stereotypical representation and depiction of African Americans. Henry Louis Gates is the most influential contemporary scholar in African American Studies. He believes in “double- voicedness”, speaking the language of the dominant culture and the language of the subordinated culture simultaneously, and asserts “Signifyin(g)” as its epitome .  Gates has adopted Saussure’s theories on signification and redefined the word and the concept. According to Henry Louis Gates, “Signifyin(g)” in African American context is a linguistic wordplay, or a deferral of meaning. It can even be considered as a self-conscious manipulation of meanings that highlights the playfulness of the mechanisms of language and meaning making. Gates believes that the African American concept of “Signifyin(g)” is completely different from its Saussurean meaning in Standard English. He states that by “Signifyin(g)” the differentiation between the “signification” of Standard English language and that of the African American vernacular meaning of the words are made and mentioned. Henry Louis Gates says that the Standard meaning functions according to the Saussurean law of meaning making, in which signifiers acquire meaning by differing from other existing signifiers. But the vernacular meaning is made in a very different manner. This paper intends to apply Henry Louis Gates’ notions of “Double- voicedness” and “Signifyin(g)” on Lorraine Hansberry Les Blancs in order to describe how this technique has made Hansberry’s works rich, prominent, and comprehensive as a significant contribution to the African American literature. The current article first, introduces and describes notions of “double- voicedness” and “Signifyin(g), second, discovers some epitomes and examples of them in the mentioned play, and, third, discusses how these two notions have made Hansberry’s work African.  This study concludes that Lorraine Hansberry’s drama attains its uniqueness from these African American voices and cultures.   Key words: Signification, Double-voicedness, Lorraine Hansberry, Henry Louis Gates    }, keywords = {Henry Louis Gates,Lorraine Hansberry,signification,Signifying,Doubel-voicedness,Les Blancs}, title_fa = {خوانش آمریکایی آفریقایی سفیدهای لورن هانسبری و بررسی مفاهیم دلالت و صدای دوگانه ی هنری لوییس گیتس}, abstract_fa = {لورن‌ هانسبری نه‌‌تنها برای نمایش اشکال مختلف نقاب استعمار، بلکه برای تأکید بر بزرگداشت فرهنگ آفریقایی آمریکایی می‌نوشت. نمایشنامة «سفیدها»ی وی، با محوریت آفریقا و طرح پرسش‌هایی در زمینة بحث آزادی آفریقا خلق شده است. هانسبری در همگی آثارش ازجمله سفیدها، با حذف و انکار تاریخ و فرهنگ آفریقایی‌ها برای حفظ هژمونی اروپای غربی، آمریکا و نیزکلیشه‌سازی از نمایش افراد آفریقایی-‌آمریکایی‌های مخالف بود. هنری لوییس گیتس چهرة معاصر در پژوهش‌های آفریقایی‌آمریکایی‌ها، صدای دوگانه را دو بخش می‌داند، صدایی که هم به‌زبان فرهنگ غالب و هم به‌زبان فرهنگ مغلوب سخن می‌گوید؛ یکی از بهترین نمونه‌های صدای دوگانه همانا دلالت است. وی به‌‌باز تعریف مفهوم دلالتمندی سوسور می‌پردازد. این مقاله مفاهیم صدای دوگانه و دلالت گیتس را در سفیدها جستجو می‌کند و به‌توصیف کاربرد این شگرد، نیز معرفی این مفاهیم به‌کمک مثال‌های نمایشنامه می‌پردازد. وی به‌این نتیجه می‌رسد که به‌خاطر همین فرهنگ‌ها و صداهای آفریقایی-‌آمریکایی‌ست که منحصر‌به‌فرد شده است.}, keywords_fa = {هنری لوئیس گیتس,‌ دلالت,‌ لورن هانسبری,صدای دوگانه,سفیدها}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81113.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81113_2110b1a9634b88734ea5533ba1207d4e.pdf} } @article { author = {Jahadi Hoseini, Seyed Amir and Kharazmi, Hamidreza and Khaloie, Hesam}, title = {Comparative analysis of the school of socialism in the novel "The cloudy years" by Ali-Ashraf Darvishian and Maxim Gorky's works (The Mother and The Trilogy)}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {56-82}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.271961.1782}, abstract = {  Abstract: After Renaissance in Europe and the following period of scientific and social prosperity, socialism ultimately reached its peak in Russia with the revolution of October 1917.  This event has greatly affected the countries of the world, especially the Communist Soviet neighbors, such as Iran. The Cloudy Years by Ali-Ashraf-Darvishian and Maxim Gorky’s trilogy are narratives of the lives of these socialist writers which disclose the inherent contradictions between socialist ideas and the present state of their societies. In this study, according to the goals and principles of socialism, and based on the American School of Comparative Literature, the similarities and differences between socialist thinking in Iranian and Russian societies will be addressed and analyzed.  It is shown that these acclaimed works, while taking into consideration the severities and weaknesses and cultural differences, express criticism and denunciation of private ownership of local capitalists, social hostility caused by class differences, modern feudalism, tyranny and violence imposed upon villagers, and the destruction of women's social status as against men. Through these observations the influence of Russian Revolution on the context of ideas in the Iranian society is revealed.  }, keywords = {Keywords: Cloudy Years,My Childhood,In the World,My Universities,Darvishian,Gorky,Socialism}, title_fa = {تحلیل تطبیقی مکتب سوسیالیسم در رمان «سال های ابری» اثر علی اشرف درویشیان و آثار ماکسیم گورکی (مادر و سه گانه)}, abstract_fa = {سوسیالیسم در اروپای پس از رنسانس، در دورۀ شکوفایی علمی و اجتماعی، سرانجام در روسیه، با انقلاب اکتبر 1917 وروی‌کار امدن اتحادجماهیر شوروی سوسیالیستی، به‌اوج پیروزی خود رسید. این انقلاب، کشورهای جهان، بخصوص همسایگان شوروی کمونیستی همانند ایران را تحت تأثیر خود قرار داد. آثار مورد نظر، روایت فرایند انقلاب­های دو کشور در سدة میلادی گذشته و زندگانی این نویسندگان چپ­گرا­ است که تفکرات سوسیالیستی را در تضاد با وضع موجود جوامع پیش رویشان بیان می­کنند. در این پژوهش با توجه به‌اصول سوسیالیسم، بر اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به‌واکاوی شباهت­ها و تفاوت­های پنداشت‌های سوسیالیسم در جوامع ایران و روسیه پرداخته می‌شود. بررسی­ها مشخص می­کند که در آثار مورد توجه، انتقادهایی در زمینۀ مالکیت خصوصی سرمایه­داران محلی، خصومت اجتماعی پدید آمده در پی اختلاف طبقاتی، فئودالیتۀ مدرن، ظلم و جور تحمیل­شده به‌روستاییان، تخریب جایگاه اجتماعی زن در برابر مرد و عدم وجود امکان آموزش برای همۀ اقشار جامعه، با شدت و ضعف­ها و تفاوت­های فرهنگی، بیان شده­اند که نشان از تأثیرپذیری جامعۀ ایرانی از اندیشه­های انقلاب اکتبر 1917 روسیه است.}, keywords_fa = {سالهای ابری,دوران کودکی,در جست‌و‌جوی نان,دانشکده‌های من,درویشیان,گورکی,سوسیالیسم}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81117.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81117_20fe7b2042d887d06e0be518560e62fa.pdf} } @article { author = {Soleymani, Issa and Djavari, Mohammad Hossein}, title = {The Comparative Study of Migration from Golshiri and Kundera's Point of View}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {83-109}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.291982.1914}, abstract = {Abstract “Migration” is not a modern concept or phenomenon; however, due to the modern  situation and self-consciousness of humans, the outlook toward it has changed in the twentieth century and especially in its second half.  Otherwise, migration and migrators have existed from the very beginning of creation ( great people such as Prophet Abraham and Prophet Mohammed and his disciples, or the large number of refugees during wartime are some examples). However, what here makes Kundera and Golshiri's view of the concept of migration different is the way they illustrate the alienation of the migrators  (Golshiri 's view in Mirrors with Doors) and their return to their countries (Kundera's view in Ignorance ), grasping the distinction between themselves and their compatriots and even their kin. Golshiri depicts Iranian immigrants living abroad and Kundera takes immigrants to Prague; notwithstanding these differences, both authors have written about migration, immigrants, and the transformations which occur in this process , finally leading to two different conclusions.  }, keywords = {Key words: migration,ignorance,Language,Kundera,Golshiri,Mirrors with Doors}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی مضمون مهاجرت در آینه های دردار گلشیری و بی خبری کوندرا}, abstract_fa = { مهاجرت مفهوم و کنش مدرنی نیست، اما نگرش به‌آن در سدة بیستم، بویژه پس از نیمۀ دوم آن بانگریستن به‌وضعیت انسان معاصر و خودآگاهی­اش عوض شده­است، وگرنه، مهاجرت از همان آغاز آفرینش وجود داشته و چه بسیار کسان که هجرت کرده­اند (از اشخاصی بزرگ همچون حضرت ابراهیم و پیامبر اسلام و یارانش، و یا مهاجرت برخی اقوام در زمان جنگ­ها). اما آنچه که در این میان، نگاه کوندرا و گلشیری را متمایز می­کند، نگاه این دو به‌مهاجران در غربت (نگاه گلشیری در آینه­های دردار) و برگرداندن آن‌ها به‌کشورشان (نگاه کوندرا در بی­خبری) است، تا فرق اساسی بین خود و هم­میهنان و حتی نزدیکان‌شان را ببینند. در این میان گلشیری مهاجران ایرانی را در غربت توصیف می­کند و کوندرا مهاجران را به‌پراگ برمی‌گرداند؛ دو چیزی تقریبا متفاوت، اما هر دو راجع به‌مهاجرت و مهاجران و تغییر آن‌ها در این فرایند که سرانجام به‌دو نتیجة متفاوت منجر می­شوند.}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: "مهاجرت","بی‌خبری","زبان","کوندرا","گلشیری","آینه‌های دردار"}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81119.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81119_fcc5e36780817b06f288f6b49361ade3.pdf} } @article { author = {Hejazi, Nosrat and Meshgini, Marziyeh}, title = {Comparative study on The Little Prince and Animals Farm according to Claude Duchet's sociocritical model}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {110-142}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2020.301841.1982}, abstract = {  Abstract In contemporary literature, allegorical language is used to convey concepts and simplify complex social, moral, and political issues that cannot be presented in a direct and explicit manner. Among these allegorical works are the two novels The Little Prince and Animal Farm, which, despite having seemingly different themes (respectively, psychological and political), are socially comparable. The question that arises is that, considering the difference between the personality and environment of the two authors, and most importantly between the two reference societies and two seemingly different substructures, can we arrive at a correspondence between two works and thus two seemingly different superstructures? Therefore, relying on the sociocritique of Claude Duchet and in the form of a comparative study, this research intends to find possible correlations in the individual as well as socio-historical contexts in which these novels were written in order to discover the traces of the author and the history in the formation of these two works; in other words, to study "hors-texte" of these two novels, the reference society from which the story was born, and the "sociotexte" created by the authors of these two works. The results of the analysis show that "sociality of the text" in the two stories reflects the sociocritical concerns of the two authors, and the "metatextual references" of the two works to substructure -that means "the reference society" the two authors experienced and lived in their own way- is achieved through the superstructure (plot, theme, characterization, ending).  }, keywords = {Keywords: Sociocriticism,The Little Prince,Animal Farm,Claude Duchet,Comparative Study,Allegory}, title_fa = {بررسی تطبیقی شازده کوچولو و قلعه حیوانات بر اساس الگوی جامعه‌شناختی کلود دوشه}, abstract_fa = {زبان تمثیل، رهکارهایی‌است برای انتقال مفاهیم و ساده‌سازی نهاده‌های پیچیدة اجتماعی، اخلاقی، سیاسی در گسترة ادبیات معاصر  که برون ار زبان تمثیل، امکان عرضه به‌شیوة مستقیم و آشکار را ندارند. از جملة این آثار تمثیلی دو رمان شازده کوچولو و قلعه حیوانات‌اند که علی‌رغم دارا بودن موضوعاتی به‌ظاهر متفاوت (روانشناختی و سیاسی)، اما از دیدگاه اجتماعی قابل قرابت به‌نظر می‌رسند. پرسشی که مطرح می‌شود، این است که با فرض تفاوت میان شخصیت و محیط زیستی دو نویسنده و به‌طریق اولی، میان دو جامعة مرجع و دو ژرف‌ساخت به‌ظاهر متفاوت، می‌توان به‌تناظر و اشتراکی میان دو اثر و در نتیجه دو روساخت به‌ظاهر متفاوت رسید؟ این پژوهش در نظر دارد؛ با تکیه بر نقد جامعه‌شناختی کلود دوشه و در قالب یک‌‌بررسی تطبیقی، به‌یافتن تناظرهای احتمالی در بارة زمینه‌های فردی و نیز تاریخی-اجتماعی نگارش دو رمان مزبور، پرداخته تا رد پای نویسنده و ردپای تاریخ در شکل‌گیری این دو اثر را برون‌کشد و به‌عبارتی، به‌مطالعة جهان خارج‌متنی این دو رمان، جامعة مرجعی که داستان از آن زاییده شده و نیز جامعة متن ساخته شده توسط آفرینندگان این دو اثر بپردازد. نتایج برامده از واکاوی نشان می‌دهد که جامعه‌مندی دو داستان؛ بازتابانندة دغدغه‌های جامعه‌شناختی دو نویسنده است و ارجاعات فرامتنی دو اثر؛ به‌ژرف‌ساخت، یعنی جامعة مرجعی که دو نویسنده آن را به‌نوبة خویش تجربه کرده و زیسته‌اند، از طریق روساخت (پیرنگ، درونمایه، شخصیت‌پردازی، فرجام) حاصل می‌شود.}, keywords_fa = {نقد جامعه‌شناختی,شازده کوچولو,قلعه حیوانات,کلود دوشه,بررسی تطبیقی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81121.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81121_5f8f91040af41baf20dcd23e419f5c9d.pdf} } @article { author = {Barwasi, Esmaeil and Heidaryan shahri, Ahmadreza and Nazeri, Hosein}, title = {The poetic output and manifestation of sorrow and roving in “Abdullah Pashew’s” and “Ma’aruf Rosafi’s’’ poetry}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {143-191}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.275016.1808}, abstract = {Abstract Ma’aruf Rosafi, a well-known Arab poet and Abdullah Pashew, a well-known Kurd poet in Iraq, are two contemporary poets who suffered from alienation. The study possesses great significance, since the issue of alienation has never previously been investigated through a stand-alone comparative study. Thus, the researcher has tried to adopt a descriptive-analytic approach to alienation in Rosafi’s and Pashew’s poetry. The two poets suffered from a sense of social, political and mental alienation caused by the hegemony of colonialism, tyranny, the marginalization of the educated, the monopoly of management by the ignoble, Iraq’s backward social situation, lack of freedom, their denied wishes and dreams, moral decay, the inconsistency between their life and the society’s criteria, political division, refusal of their request and invitation by their nation, a nostalgic feeling originating from regretting for the values and a magnificent history and their distance from their country in that time. In contrast to Rosafi’s alienation and sorrow which is confined to regional issues, the one experienced by “Pashew” is tran-regional and transnational. The roving experienced by Rosafi is an imprisoned feeling which is expressed by sorrowful poems. However, Pashew’s roving is expressed through poems which originate from the outburst of a deeply-rooted anger and sorrow. The “homeland” is one of the most frequent manifestations of alienation which affects all the aspects of roving in the poems of the two poets. This frequency is due to the fact that in addition to the period being far from their homeland, they experienced an increased feeling of sorrow and roving even when they were living in their own country.  }, keywords = {Keywords: pashew,Rosafi,kurdish literature,Arabic literature,Alienation}, title_fa = {برونداد شعری نشأت‌گرفته از اندوه و غربت در اشعار «عبدالله پَشِیو» و «معروف رصافی»}, abstract_fa = {«معروف رصافی» شاعر نامور عرب و «عبدالله پشیو» از شاعران نامی کرد در عراق از شاعران معاصریند که از پدیدۀ غربت­گزینی رنج می‌برده­اند. بایستگی و اهمیت این ­پژوهش از آن­جا نشأت می­گیرد که پیش از این، غربت­گزینی در شعر این دو شاعر همچون یک­ پژوهش مستقل تطبیقی مورد بررسی قرار نگرفته­ است؛ بنابراین نگارندگان در جستار حاضر برآنند که با رویکردی توصیفی-تحلیلی به‌بررسی پدیدۀ غربت­گزینی در شعر دو شاعر بپردازند. دو شاعر از اغتراب اجتماعی، سیاسی و روحی ناشی ­از سیطرۀ استعمار، ظلم، به‌حاشیه ­راندن نخبگان و انحصار امور در دست فرومایگان، اوضاع عراق و عقب­ماندگی از تمدن جهانی، فقدان آزادی، درهم­شکسته ­شدن آرزوها، تباهی اخلاق، ناهمگونی زندگی شاعر با معیارهای جامعه، تفرقۀ سیاسی و بی­اعتنایی مردم به‌دعوت شاعر و نیز حس نوستالژی برامده­ از حسرت­ بر ارزش­ها و گذشتۀ شکوهمند از دست ­رفته و اغتراب مکانی ناشی­ از دوری­ از وطن رنج می­برده­اند. غربت­گزینی و اندوه «پشیو» بر خلاف «رصافی»، محصور در پرداختن ­به‌مسائل و معضل­های منطقه­ای نیست، بلکه دیدگاهی فرامنطقه­ای و فراملی دارد. غربت رصافی فزونتر در قالب سروده­هایی با درونمایۀ حزن­آلود محصور می­ماند لکن پشیو پیشتر احساس غربت خود را با طغیان­ سروده­هایی بروز می­دهد که از خشم و اندوهی ژرف نشأت می­گیرد. وطن از پربسامدترین جلوه­های غربت­گزینی نزد دو شاعر است که بر سایر جلوه­های غربت در شعرشان تأثیر گذارده ­است، زیرا غیر از زمان دوری ­از وطن، در زمان حضور در آن نیز، با مشاهدۀ وضع­ موجود بر اندوه و احساس غربتشان افزوده­ می­شود.}, keywords_fa = {پَشیو,رصافی,ادبیات کُردی,ادبیات عربی,غربت گزینی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81118.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81118_c38843b80235de703e02abfd49851ad4.pdf} } @article { author = {Nejati, Hossein and Balavi, Rasoul and Khezri, Ali}, title = {Feminist critic of the novels "The daughters of Riyath" by Rejaosaneh and "we get used to" by Zoaya Pirzad}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {192-215}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.264609.1739}, abstract = {Abstract: With the emergence of the feminist movements in 19th and 20th centuries, women and her issues became the focus of attentions of the writers and poets round the world. However, most experts have studied on women and their problems at surface and in a stereotype manner, but in a few works of forerunners in this regard, we witness their close attention to this gender. Rejaosaneh, the famous writer of Saudi Arabia and Zoaya Pirzad Armenian - Iranian writer are those who took over the other writers in the field. In addition to deal with women as principal and effective personalities, the two writers discuss the problems and difficulties women encounter. By means of descriptive-analytical method, this paper is intended to review and analyze the novel "The daughters of Riyath" by Rejaosaneh and the novel "we get used to" by Zoaya Pirzad and render a feminist critic from the two. Results show that despite the fact that both writers have differences regarding dwelling place, custom, language, culture, and a part of their thoughts, but both influenced by feminism school of thought, have reflected common topics and concepts in their works. Women in both novelsare liberty seekers who stand against men and traditional society and defend their own rights.      }, keywords = {Key words: feminist critic,Rejaosaneh,Zoaya Pirzad,"The daughters of Riyath","we get used to"}, title_fa = {نقد فمینیستی رمان‌های «بنات الریاض» اثر رجاءالصانع و «عادت می‌کنیم» اثر زؤیا پیرزاد}, abstract_fa = {با پیدایش جنبش­های فمنیستی در سده‌های نوزدهم و بیستم، زن و مشکلات او در مرکز توجه نویسندگان و ادیبان جهان قرار گرفت. هرچند بسیاری از ادیبان به‌گونه‌ای کلیشه‌وار و سطحی به‌بررسی زن و مسائل او پرداخته‌اند؛ اما در اندک آثاری از بزرگان این عرصه، شاهد پرداختن دقیق به‌مسائل این جنس هستیم. رجاء الصانع نویسندة پرآوازة عربستانی و زویا پیرزاد نویسندة ایرانی از جمله کسانی‌اند که در این زمینه توانسته­اند گوی سبقت را از دیگر بزرگان این میدان بربایند. این دو نویسنده، افزون ­بر پرداختن به‌زنان در آثار خود، به‌عنوان شخصیت­هایی اصلی و تأثیرگذار، به‌طرح مشکلات و مسائل آنان پرداخته­اند. پژوهش حاضر برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، رمان «بنات الریاض» نوشتة رجاء‌الصانع و رمان «عادت می­کنیم» نوشتة زویا پیرزاد را واکاوی و بررسی نماید و نقدی فمنیستی از این دو رمان ارائه دهد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که گرچه هر دو نویسنده محل زندگی، آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و بخشی از تفکراتشان با یکدیگر تفاوت­هایی دارد؛ اما هر دو تحت تأثیر مکتب فکری فمنیسم، مباحث و مفاهیم مشترکی را در آثارشان بازتاب داده­اند؛ زنان در هر دو رمان، زنان آزاده­ایند که در برابر مردان و جامعة سنتی می­ایستند و از حقوق خویش دفاع می­کنند.}, keywords_fa = {: نقد فمنیستی,رجاء‌الصانع,زؤیا پیرزاد,«بنات الریاض»,«عادت می‌کنیم»}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81111.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81111_fb01cc41a8321237a03452abb608554c.pdf} } @article { author = {ramezan kiaee, mohammad hosein and Motaharnia, Sajad}, title = {A study examines Shakespeare’s King Lear according to the Lacanian Psychoanalysis}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {216-243}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2021.228878.2059}, abstract = {The present study examines Shakespeare’s King Lear according to the Lacanian Psychoanalysis specifically in the light of the Lacan’s four discourses concept. The main question concerns the madness of King Lear and the subsequent turmoil ravaging society after the dominant stability and order in the beginning. The study shows that when King Lear as the master signifier and the locus of identification for the barred subjects, is removed from the discourse, the truth of discourse is going to be revealed, the veil of fantasy is torn apart, and the king and society find themselves in madness. The researchers first present a lengthy introduction mainly discussing the history of psychoanalytic criticism and showing how dramatically it is changed after the radical psychoanalytic innovations made by Jacques Lacan. The next part is totally allocated to explaining the theory of the discourse of master and its constituent components such as the master signifier, the other, the object petit a and the truth.}, keywords = {Discourse of master,Master Signifier,the barred subject,Fantasy,Madness,Jacques Lacan}, title_fa = {بررسی نمایش‌نامه‌‌ی شاه‌لیر شکسپیر بر اساس نظریات روان‌کاوانه‌ی ژاک لاکان و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب}, abstract_fa = {مقالة حاضر با اتخاذ رویکرد روانکاوانة لاکانی و در پرتو مفهوم گفتمان ارباب ذیل مفهوم چهار گفتمان؛ به‌بررسی نمایشنامة شاه‌لیر شکسپیر می‌پردازد. پرسش اصلی مقاله چرایی جنون شاه‌لیر و بی‌نظمی متعاقب درگرفته در جامعه، پس از شرایط ثبات و نظم ابتدای نمایشنامه است. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که چگونه به‌هنگامی که شاه‌لیر در مقام ارباب‌دال و جایگاه موضوع همان‌انگاری سوژه‌های خط‌خورده، از گفتمان حذف شده و حقیقت گفتمان ارباب برملا و پردة فانتزی گسیخته می‌شود، خدایگان و جامعه هر دو دچار جنون و آشفتگی می‌شوند. نخست، مفهوم گفتمان ارباب و اجزای آن شرح داده شده و تبیین می‌شوند و سپس با اتکا به‌شیوة واکاوی متن به‌پرسش‌های اصلی پژوهش پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {گفتمان ارباب,دال ارباب,سوژه‌ی خط خورده,فانتزی,جنون,ژاک لاکان}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81596.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81596_a3d7471f08ea20f861efd5bc7651fa46.pdf} } @article { author = {Marandi, Seyed Mohammad and Ramin, Zohre and Shabanpour, Mohammad Bagher}, title = {Landscape, Scientistic Realism, and Climate Change in Ian McEwan's Solar}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {244-275}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2020.307370.2023}, abstract = {Abstract This paper studies the landscapes in Ian McEwan’s Solar and examines the narrator’s epistemological lens in his description of the landscapes. The research draws upon David Harvey’s definition of built environment, which contributes to the generation of a more practical definition of landscape, and argues that the narrator and the focalizer’s realistic descriptions of the landscapes have their origin in their scientistic mindset and firm reductionist belief in (neo)liberalism. With regard to such descriptions, the paper focuses on how, since the late twentieth century, the earth, as the cradle of nature and location of countries with definite political borders, is transformed into a landscape of a (blue) planet without any political or spatial borders on it. Using Harvey’s Marxist critiques of capitalism and neoliberalism, this study also analyzes the narrator and focalizer’s belief in science as a savior and the single avenue towards understanding the world. It is concluded that the ecological stance in the story is grounded in the very epistemology from which the man-made climate change arises.  }, keywords = {Key Words: epistemology,Harvey,McEwan,Landscape,(Neo)Liberalism,Scientistic Realism}, title_fa = {چشم انداز، رئالیسم علم‌گرایانه و تغییرات اقلیمی در رمان خورشیدی}, abstract_fa = {این مقاله به‌بررسی توصیف­­های چشم­انداز در رمان خورشیدی اثر ین مکیون می­پردازد و دیدگاه معرفت­شناختی راوی داستان را، با توجه به‌این توصیف‌ها بررسی می­کند. نوشتار استدلال می­کند که توصیف چشم­اندازها در سبک رئالیستی این اثر، ریشه در اندیشة علم­گرایانه و باور قاطع و تقلیل­گرایانه راوی و شخصیت محوری داستان به سنت و آموزه­های )نئو(لیبرالیستی دارد. مقاله، با عنایت به‌اشارات و توصیف‌های داستان، این مسئله را مورد کنکاش قرار می­دهد که چگونه و با چه سازوکارهایی زمین به­عنوان پهنه­ای که از ‌یک طرف طبیعت و از طرفی دیگر کشورها و مرزهای سیاسی­شان را در خود جای‌داده بود، از اواخر سده بیستم تبدیل به‌یک چشم­انداز و سیاره­ای کروی و بدون مرز شده است. همچنین، این نوشته، با اتکا به اندیشه‌های هاروی باورمندی افراطی شخصیت اصلی رمان و راوی داستان به‌ساحت علم و منجی پنداشتن آن را به بوته­ی نقد می­کشد و می­کوشد تا ثابت کند؛ نگرش علی­الظاهر زیست بوم‌گرایانه شخصیت اصلی داستان ریشه در سنتی دارد که خود مسبب معضلات محیط­زیستی دنیا است.}, keywords_fa = {چشم‌انداز,رئالیسم علم‌گرایانه,(نئو)لیبرالیسم,معرفت‌شناسی,مکیون,هاروی}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81108.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81108_04833dad080c7fb48b3c2b75daea815b.pdf} } @article { author = {Farhadneqhad, Abbas}, title = {The confrontation of the Individual and the society: Jean-Jaques Rousseau traced in Albert Camus' The stranger}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {276-293}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2021.319556.2116}, abstract = {Since its publishing in 1942, the majority of critics have interpreted The Stranger by Albert Camus to be the manifestation of the Absurd philosophy, which was previously introduced in The Myth of Sisyphus. However, Camus later answered the disambiguation concerning the hero of his book in an introduction to this novel’s English translation. The importance of this introduction lies with the fact it gives us the first notion of how the novel centers on the confrontation of the individual and the society. This theme is also present in the previous works of writers and intellects. More specifically, it is thoroughly investigated in the works of Jean- Jaques Rousseau, where he challenges The Human in the State of Nature against the civil and moral society. In this article, we demonstrate how The Stranger’s hero, Meursault, is similar to Rousseau’s Human in the State of Nature, and although never directly mentioned by Camus, how the 18th-century philosopher can be traced in the novel.}, keywords = {Camus,Rousseau,absurd,Human in the State of nature,Society,Morality}, title_fa = {تقابل فرد و جامعه: رد پای ژان ژاک روسو در رمان بیگانة آلبر کامو}, abstract_fa = {آلبر کامو، رمان بیگانه را در سال 1942 به‌‌‌چاپ رسانید. بیشتر منتقدان ادبی، این رمان را نمایش ادبی فلسفة آبسورد می‌دانند که پیش از آن در رسالة فلسفی اسطورة سیزیف عرضه شده بود، اما بعدها و برای چاپ ترجمة انگلیسی این رمان، نویسنده مقدمه‌ای نوشت و در آن  به‌پاره‌ای شبهات در بارة شخصیت داستان پاسخ گفت. اهمیت این مقدمه در آن است که در می‌یابیم که هستة اصلی رمان را تقابل میان فرد و اجتماع شکل می‌دهد. این موضوع در نوشته‌های متفکران  پیش از کامو هم به‌چشم می‌خورد. شاید بارزترین و پر معناترین کوشش برای برجسته‌سازی این واقعیت را در اندیشه ژان ژاک روسو بیابیم که انسان طبیعی را در تقابل با جامعة متمدن اخلاقی قرار می‌دهد. مقالة حاضر بر آن است تا نشان دهد که میان انسان طبیعی روسو و شخصیت اصلی رمان بیگانه، شباهت‌های بسیاری وجود دارد، هرچند کامو هرگز اشاره‌ای به‌این شباهت‌ها و یا تاثیرات نکرده است، اما می‌توان در رمان او حضور فیلسوف سدة 18 فرانسه را آشکارا دریافت.}, keywords_fa = {کامو,روسو,آبسورد,محال,انسان طبیعی,جامعه,اخلاق}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81879.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81879_597a79dca0d046cbcabfbe3882b19213.pdf} } @article { author = {Maleki, Fereshteh and Shohani, Alireza and Asadi, Alireza}, title = {A comparative study of the kingdom novel and the strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde from the Gothic School Perspective}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {294-318}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.271342.1777}, abstract = {Abstract: In the world of storytelling, Gothic is a kind of story that asserts a line between reality, illusion, and madness. The interplay between reality and illusion, using a mysterious concept, and in particular drawing upon the general illusions and fears about death induce an incomprehensible apprehension in the reader. Such stories usually take place in a painful and morbid atmosphere. One of the most important works written in this style in the nineteenth century was the novel Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Robert Louis Stevenson. This genre also found its way into the field of Iranian novel writing, and one of the works that has the most important characteristics of this style is Malakoot, which in terms of content and characteristics of the Gothic school is comparable to Stevenson’s novel. The helplessness and duality of the characters, the metamorphosis, the conflict of the characters with the inner and outer world, the presence of ghosts, scary places, death, madness, horrible murders, strange, scary and unreasonable events, fear, etc. are some of the Gothic features of both these works.  }, keywords = {Keywords: Gothic literature,Malakoot,Dr. Jekyll and Mr. Hyde,Fear}, title_fa = {بررسی تطبیقی رمان ملکوت و مورد عجیب دکتر جکیل و آقای هاید از دیدگاه مکتب گوتیک}, abstract_fa = {در دنیای داستان‌نویسی، گوتیک گونه‌ای داستانی است که مرزهای میان واقعیت، توهم و جنون را مطرح می‌کند. بازی واقعیت و توهم با بهره‌گیری از مفهوم مرموز، خواننده را دچار دلهره‌ای درک‌ناپذیر می‌کند و به‌ویژه از موارد وهم و ترس‌های کلی دربارة مرگ بهره می‌برد. این‌گونه داستان‌ها بیشتر در فضایی رنجور و بیمارگونه رخ می‌دهند. یکی از آثار مهمی که در سدة نوزدهم در این سبک نوشته شد، رمان دکتر جکیل و آقای هاید نوشته رابرت لوئی استیونسون بود. این سبک در عرصة رمان‌نویسی ایران نیز راه یافت و ازجمله آثاری که مهم‌ترین شاخصه‌های این مکتب را داراست، رمان ملکوت است که ازلحاظ مضمون و شاخصه‌های مکتب گوتیک قابلیت انطباق با رمان دکتر جکیل را دارد. درماندگی و دوگانگی شخصیت‌ها، مسخ‌شدن، کشمکش و ستیز شخصیت‌ها با دنیای درونی و بیرونی، حضور ارواح، مکان‌های مخوف، مرگ، جنون، قتل‌های رعب‌انگیز، حوادث عجیب، ترسناک و غیرمعقول، هراس و ... از ویژگی‌های گوتیکی این آثار هستند.}, keywords_fa = {"ادبیات گوتیک","ملکوت "," دکتر جکیل و آقای هاید"," ترس "," وحشت"}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81116.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81116_0ad163285fda61ceb4e6afe2e0ae57cd.pdf} } @article { author = {Montakhabi Bakhtvar, Narges}, title = {Phenomenology of History and Body-Subject in Charles Olson’s Poetics}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {319-340}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2018.239244.1563}, abstract = {Abstract Postmodern American poetry pioneered by Charles Olson, with its combination of the (pre)historical and the personal, provides a dynamic platform for phenomenological analysis. This research scrutinizes Olson’s poetics from the perspective of Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology. “Perception” and “body-subject” are the key concepts in Merleau-Ponty’s thought utilized in analyzing Olson’s first major poem, “The Kingfishers”. In the present study the researcher attempts to answer these questions: What is Olson’s approach to contemporary identity and history? And how does he reread American identity in relation to ancient history? The  concept of body-subject is a nexus of myths, contemporary and ancient history, (un)conscious mind, and archetypes trying to achieve perception through the torrents of objects. However, perception cannot be obtained without body’s intermediation and its senses. Olson conceives of perception as an embodied and unstable phenomenon that is exposed to sensory data. It is fragmented due to the impact of vague memories, contemporary American history, European mythology, and ancient Southeast Asian and Latin American cults. A phenomenological study of Olson’s poetry reveals that postmodern perception is a composite of historical, mythological, and embodied impulses.    }, keywords = {Keywords: Charles Olson,Maurice Merleau-Ponty,phenomenology,perception,body-subject,history}, title_fa = {پدیدارشناسی تاریخ و بدن-سوژه در بوطیقای چارلز اولسون}, abstract_fa = {شعر پسامدرن آمریکا به‌رهبری چارلز اولسونْ با نگاهی مرکب از رویدادهای (پیشا)تاریخی و تجریه‌های شخصی، بستری پویا برای بررسی پدیدارشناختی فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر بوطیقای اولسون را از دیدگاه پدیدارشناسی موریس مرلو-پونتی بررسی می‌کند. «ادراک» و «بدن-سوژه» دو مفهوم کلیدی در اندیشة مرلو-پونتی‌، برای بررسی نخستین شعر پسامدرن اولسون، «مرغان ماهیخوار»، به‌کار می‌رود. پژوهشگر به‌دو پرسش پاسخ می‌دهد: رویکرد اولسون به‌تلاقی هویت معاصر و تاریخ چیست؟ او چگونه هویت آمریکایی را در ارتباط با تاریخ باستان بازخوانی می‌کند؟ بدن-سوژه، کلافی از اساطیر، تاریخ معاصر و باستان، ذهن (نا)خودآگاه و کهن‌الگوها است که در هجوم ابژه‌های پیرامون، می‌کوشد به‌ادراک برسد. اما ادراک، بدون میانجیگری بدن و حواس ناممکن است. اولسون، ادراک را امری تنانه و متزلزل می‌بیند که در معرض داده‌های حواس قرار دارد و به‌دلیل تأثیر خاطرات مبهم، تاریخ معاصر آمریکا، اساطیر اروپا و آیین‌های باستانی آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین دچار گسست می‌شود. بررسی پدیدارشناسانة شعرپردازی اولسون نشانگر آن‌ست که ادراک پسامدرن، التقاطی از برانگیزش‌های تاریخی، اساطیری و تناورانه است.}, keywords_fa = {چارلز اولسون,موریس مرلو-پونتی,پدیدارشناسی,ادراک,بدن-سوژه,تاریخ}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81109.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81109_abd6549de5c2fa4a7942b1718a22bc2c.pdf} } @article { author = {Moosavi Sabet, Fatemeh and Mahmoodi, Moham Alimad}, title = {Investigation of "personality" in the novel "Karamazov Brothers" by Dostoevsky based on the theory of personality from "Sigmund Freud"}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {341-364}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.271206.1775}, abstract = {karamazov s brothers is the masterwork of Fyodor Dastayavsky who is pioneer in psychological writing in world literature. About personality structure, we can purpose this work, as a affective work whit exclusivity of psychological theme. As this novel, purposed whit Zigmund Freud and he wrote article" Dastayavsky and patricide". Freud at this article,called this novel as upmost novels which is written. He called this novel equivalent whit Hamlet and Odipus, on the ground of patricide topic too. In this article, whit Analytical method I surveyed whit psychological criticism, sights of personality on grand Karamazov on base of Freud notion and showed that either pron of Karamazov s sons are ilka from one of sights of triple grand Karamazov s personality.Rowdy and oversexed Dmitri is representative from Libido, cultured Ivan and underdog Smerdyakov, jointly, are representative from ego and kind hearted Alyosha isrepresentative from superego in grand Karamazov s personality.}, keywords = {Personality aspects,Freud,Brothers Karamazov,Libido,Ego,Superego}, title_fa = {بررسی "شخصیت "در رمان "برادران کارامازوف" اثر "داستایفسکی" برپایه ی نظریه ی شخصیت از دیدگاه " زیگموند فروید"}, abstract_fa = {"برادران کارامازوف" شاهکارداستایفسکی روسی، از پیشگامان نویسندگی روانشناختی در ادبیات روسیه و جهان می‌باشد. از نظرطراحی شخصیت ها، اثری است با ویژگی های روانشناختی. شخصیت داستایفسکی ورمانش، مورد توجه زیگموند فروید قرار گرفت. او در مقاله "داستایفسکی و پدر کشی" این رمان راعالی ترین رمان و در موضوع پدر کشی  آن را همپای "هملت" و "ادیپ "دانست.در مقاله ی حاضر، به‌صورت تحلیل روانکاوانه، بر اساس نظریه ی "شخصیت" فروید، به‌بررسی رمان و بیان شواهد مثال برای اثبات این مدعا پرداخته شدکه هر کدام از پسران کارامازوف، نماینده ی یکی ازجنبه های سه گانه ی شخصیت پدرشانند. دمیتریِ سرکش، "نهاد"، ایوانِ تحصیلکرده و اسمردیاکفِ توسری خورده،"من"، و آلیوشای مهربان، نماینده ی "فرامن" کارامازوف پیر است.}, keywords_fa = {جنبه های شخصیت,فروید,برادران کارامازوف,نهاد,من,فرامن}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81115.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81115_f50aa80bf7c0d2a5e2b4b9f2bec8cb32.pdf} } @article { author = {Narenji, Farah and Derakhshan Moghaddam, Parisa}, title = {Study of Ingeborg Bachmann's thoughts based on the critique of everything's story}, journal = {Research in Contemporary World Literature}, volume = {26}, number = {1}, pages = {365-393}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-4131}, eissn = {2588-7092}, doi = {10.22059/jor.2019.266611.1750}, abstract = {Abstract: Ingeborg Bachmann, the celebrated Austrian author, in her short story “Everything”, presents a picture of the Western man of the modern age which, despite the advances in technology, is still unable to establish a reasonable and balanced relationship with humanity. She recounts the story beautifully using narrative elements in order to reveal the narrator’s mental distress. In the story, the helpless, confused, and wandering narrator in the world of contradictions is trying to escape into a new and utopian world, but, entangled in the fence of language, he continues to move in the orbit of anguish. In “Everything”, Bachmann, not pointing to the frustration of modern humans of the death of moral values ​​and spirituality, considers the main challenge of the narrator and his wife to be language and the inability to express thoughts and feelings. The present research, using the library and documentary method, and by studying the structure and content of “Everything” tries to depict the views and beliefs of this German writer and provide a critique of it.    }, keywords = {Keywords: Bachmann,German writer,Everything,Structural analysis,Content analysis,language challenge}, title_fa = {بررسی اندیشه‌های اینگه‌بورگ باخمان بر اساس نقد داستان همه چیز}, abstract_fa = {اینگه‌بورگ باخمان، شاعر و نویسندة توانمند اتریش، در داستان همه‌چیز، تصویری از انسان غربی عصر مدرن ارائه می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های فناوری هنوز قادر نیست رابطه‌ای بخردانه و هم‌تراز با هم‌نوع خود برقرار کند. وی با بهره‌گیری از عناصر داستانی پریش‌ذهنی راوی داستان را به‌زیبایی به‌تصویر می‌کشد. در این داستان، راوی درمانده و سرگشته از زندگی در دنیای تضادها، در صدد فرار به‌دنیایی نوین و آرمانی (اتوپیا) است، اما گرفتار در حصار زبان، باز به‌حرکت خود در مدار نومیدی، دل‌شکستگی و بیهودگی ادامه می‌دهد. باخمان در این داستان؛ چالش اصلی راوی و همسرش را زبان و ناتوانایی‌اش در بیان افکار و احساسات می‌داند، بی‌آنکه به‌سرخوردگی انسان مدرن از مرگ ارزش‌های اخلاقی و معنویت اشاره کند. جستار حاضر با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای و اسنادی تلاش می‌کند، ضمن بررسی ساختاری و محتوایی داستان همه چیز، دیدگاه‌های اعتقادی و دغدغه‌های این نویسندة آلمانی‌زبان را به‌‌‌تصویر کشد و در بوتة نقد گذارد.}, keywords_fa = {باخمان,نویسندة آلمانی‌زبان,داستان همه چیز,تحلیل ساختاری,تحلیل محتوایی,چالش زبان}, url = {https://jor.ut.ac.ir/article_81112.html}, eprint = {https://jor.ut.ac.ir/article_81112_8290063bc83d6fc63d3b84369a4b7e91.pdf} }